*

Wedstrijdleider Masi: ‘Terugkeer grindbakken onwaarschijnlijk’

Laurens Stade

Laurens Stade

5 juli 2019 12:30

Wedstrijdleider Masi: ‘Terugkeer grindbakken onwaarschijnlijk’
Motorsport Images

FIA-wedstrijdleider Michael Masi zegt dat de Formule 1-coureurs duidelijk hebben gemaakt dat zij willen zien dat fouten meer worden afgestraft. Volgens zowel fans als (een aantal) coureurs staan geasfalteerde uitloopstroken zoals op Paul Ricard daar haaks op, maar grindbakken of gras zijn geen oplossing, zegt Masi: “Veiligheid blijft onze prioriteit.”

De afgelopen jaren is er een flinke toename geweest in het gebruik van geasfalteerde uitloopstroken op circuits. Zo ook op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Deze uitloopzone droeg bij aan de controverse na het het duel tussen Charles Leclerc en Max Verstappen in bocht drie, waar de Monegask aan de buitenkant bleef hangen en wijd ging omdat er uitloopruimte was, maar daarna gewoon terug de baan op kon sturen. Iets wat met grind of gras op die plek niet mogelijk was geweest.

Een week voor de race in Oostenrijk zorgden speciale return lanes er op Paul Ricard nog voor dat coureurs die een fout maakten met een tripje door de uitloopzone – en om de aangewezen borden heen – veilig konden terugkeren op de baan. Fouten werden daar zodoende niet afgestraft.

“Een van de beslissingen die vele jaren geleden is genomen vanuit veiligheidsperspectief, is de introductie van de geasfalteerde uitloopstroken. Deze zijn belangrijk geweest voor hoe circuits zich ontwikkeld hebben”, legt wedstrijdleider Masi uit aan Motorsport-Total. “Hebben deze uitloopstroken impact gehad op de track limits? Het is in elk geval zeker dat coureurs anders zouden rijden als er een betonnen muur staat, of als er gras of grind ligt. Het heeft de manier van denken dus veranderd.”

“We hebben in Canada een lange discussie gehad met de coureurs, en ze zeiden allemaal dat ze consequenties willen zien. We zullen er dus naar blijven kijken”, vervolgt de wedstrijdleider, “maar een terugkeer van grindbakken is onwaarschijnlijk. Uiteindelijk is veiligheid onze prioriteit. We moeten ervoor zorgen dat de twintig coureurs die starten ook veilig terugkeren.”

Lees ook: Hamilton wint in Canada na omstreden tijdstraf voor Vettel