De FIA heeft de definitieve versie van het sportief reglement voor 2012 vrijgegeven. Hierbij worden enkele wijzigingen die de World Motor Sport Council eerder aangekondigde nader gespecificeerd.

 

De verandering die waarschijnlijk voor de meeste discussie zal zorgen komend seizoen is dat coureurs niet meer dan één keer van hun lijn mogen afwijken. Volgens artikel 20.3 moet er tenminste een wagenbreedte tussen de eigen auto en de rand van de baan zitten.

 

Nieuw in de regels is een passage die moet voorkomen dat coureurs de baan afsnijden tijdens een in- of outlap in de kwalificatie. “Een coureur mag het circuit niet opzettelijk verlaten zonder aantoonbare reden”, aldus het reglement.

 

Verder krijgen coureurs die op een ronde zijn gezet voortaan toestemming om tijdens een neutralisatie hun ronde achterstand ongedaan te maken. Hierdoor rijden ze niet meer in de weg van de leiders. De FIA voegt echter toe dat dit niet altijd mogelijk is.

 

“Wanneer de wedstrijdleiding het veilig acht, wordt de boodschap ‘lapped cars may now overtake’ getoond. De achterblijvers mogen dan de koplopers en de safety car voorbij en weer achteraan aansluiten. Als de condities het niet toelaten zal de wedstrijdleiding de boodschap ‘overtaking will not be permitted’ tonen. Bij een rodevlagsituatie wordt de ronde achterstand eveneens kwijtgescholden.