De FIA versimpelt de zogenaamde ‘Verstappen-regel’, die vorig jaar was ingevoerd om het gedrag van de coureurs in de remzones te reguleren. Dit seizoen krijgen de rijders weer meer vrijheid op de baan.

Onder meer door een aantal dubieuze verdedigingsmanoeuvres van Max Verstappen vorig jaar, besloot de FIA om de regels voor acties in remzones aan te scherpen. Deze zogenaamde ‘Verstappen-regel’ is nu weer geschrapt, maar dat wil niet zeggen dat alles is toegestaan. Wedstrijdleider Charlie Whiting zegt in aanloop naar de Grand Prix van Australië dat er dit jaar anders wordt gekeken naar verdedigende acties als vorig jaar.

“Eerst werd elke move in de remzone onderzocht, maar nu wordt alleen een coureur die onregelmatig beweegt, onnodig langzamer rijdt of een andere rijder in gevaar brengt met zijn actie onderzocht. Het is dus nu een vrij breed te interpreteren regel.”

Volgens Whiting werd de regel vorig jaar zo gehanteerd omdat een verdedigende actie tijdens het remmen sowieso potentieel gevaar zou opleveren. De teams wilden graag dat de regel veranderd werd en dat er dit jaar minder snel iets under investigation komt. Dit seizoen wordt er dus per incident gekeken of de actie gevaarlijk is of niet en of die wel of niet bestraft wordt. Het is in ieder geval nog altijd niet toegestaan om meer dan één move te maken tijdens het verdedigen van een positie.

Verstappen Raikkonen Red Bull Ferrari F1 GP Belgie 2016

Met name de Ferrari’s hadden vorig jaar veel te maken met een wild manoeuvrerende Verstappen. Foto: Racepictures

“We hebben een videoarchief met gelijkwaardige incidenten van de afgelopen jaren”, zegt Whiting. “Er zijn een aantal categorieën met verschillende gevallen, zoals het veroorzaken van een botsing. Nu kunnen de stewards met een paar muisklikken zo zes van dat soort acties zien en kijken wat toen de strafmaat was en dat toepassen op het huidige incident. Zo worden ze niet alleen consistenter, maar ook sneller.”