Tegelijkertijd met de goedkeuring van de voorlopige 2017-kalender heeft de FIA een aantal reglementswijzigingen bekendgemaakt. De wijzigingen hebben vooral betrekking tot de startprocedure in natte weersomstandigheden, motorstraffen, helmdesigns en de bandenkeuzes.

Startprocedure
De belangrijkste wijziging heeft betrekking tot de start van de race wanneer het circuit nog nat is. Momenteel wordt de race achter de safetycar begonnen als de condities een normale start niet toelaten. Als het veilig genoeg is om te racen, zoekt de safetycar de pitstraat op. De leider van de wedstrijd mag vervolgens de race met een rollende start aanvangen. Vanaf het komende seizoen begint de race nog steeds achter de safetycar in te natte condities, maar zal de race aanvangen met een staande start als de safetycar-periode is afgelopen.

Motorstraffen
Daarnaast zal de maas in de wet worden gedicht waarmee Mercedes in staat was om gridstraffen te ontlopen. Tijdens de Grand Prix van België installeerde Mercedes meerdere motoren in de auto van Lewis Hamilton, om zo alleen in België een forse gridstraf te ontvangen, maar verdere straffen tijdens de rest van het seizoen te ontlopen.

“Als een coureur meer dan één element van de krachtbron introduceert dat onderhevig is aan een straf, mag alleen het laatst geïnstalleerde element gebruikt worden bij volgende evenementen zonder een straf te ontvangen. Dit om de opeenstapeling van reserve-elementen van de krachtbron te voorkomen”, luidt de uitleg van de FIA.

Helmdesigns
Gedurende het huidige seizoen wordt van de coureur geëist dat hij één helmdesign gebruikt en het daar bij houdt. Enkel minieme veranderingen aan het design mogen plaatsvinden, mits daar toestemming voor wordt verleend door de FIA. Vanaf 2017 geldt de nieuwe regel dat coureurs eens in het seizoen eenmalig van hun helmdesign mogen afwijken, bijvoorbeeld bij een thuisrace of een andere betekenisvolle Grand Prix.

Bandenkeuzes
Tot slot zal het voor de teams niet mogelijk zijn om bij de eerste vijf races van het seizoen te kiezen hoeveel sets banden van elke bandensoort ze mee willen nemen. Pirelli neemt voor de eerste vijf Grands Prix voor elk team twee sets van de hardste banden, vier sets van de medium banden en zeven sets van de zachtste banden voor desbetreffende Grand Prix mee.

Voor het komende seizoen zullen de banden breder zijn, en daarom onbekend terrein voor de teams. Normaal gesproken moeten de teams hun bandenkeuzes al voor de wintertests bekendmaken. Aangezien ze dan echter nog geen weet hebben van hoe de banden functioneren, is gekozen voor bovenstaande oplossing. Na de eerste vijf races is zijn de teams weer in staat om hun eigen keuzes te maken.