De FIA overweegt de regels voor achterblijvers die op een rondje staan tijdens safety car-periodes aan te passen, om safety car-fasen zo te verkorten. Dat bericht het Britse Autosport.

Onder de huidige regels is het zo dat achterblijvers die op een rondje staan en tussen de rest van het veld rijden eerst de andere deelnemers die een ronde voorlopen moeten inhalen, waarna ze achteraan moeten aansluiten.

Aangezien dit onder de safety car gebeurt en dus onder gematigde snelheid dient plaats te vinden, kan het soms flink wat rondjes kosten voor de achterblijvers om na het passeren van de koplopers weer achter aan te sluiten, en dat wil de internationale autosportfederatie FIA nu veranderen.

De FIA bespreekt tijdens het huidige raceweekend in Brazilië een voorstel met de teams om achterblijvers voortaan gewoon te laten terugzakken tot achteraan het veld, waarna de FIA ze middels de computer simpelweg een rondje ’teruggeeft’ in plaats van dat ze dit ongedaan moeten maken.

De maatregel is voorgesteld voor 2015 en zou, zo bericht Autosport, het mogelijk moeten maken om de volgorde achter de safety car binnen één rondje te regelen in plaats van dat de neutralisatie door dit proces onnodig lang duurt.

Dit plan is niet het enige voorstel dat de FIA en teams tijdens het huidige raceweekend zullen bespreken. Volgens Autosport zal er ook gesproken worden over de parc fermé-regels, de strafmaat voor motorwissels en of de huidige tijdstraffen van vijf tellen voor overtredingen door coureurs te mild zijn.