Zowel polesitter Carlos Sainz als Charles Leclerc had in de Grand Prix van Groot-Brittannië op een één-twee voor Ferrari gehoopt, maar de race eindigde voor één in grote vreugde en voor de ander in een deceptie. Op de boordradio van de Scuderia was de onenigheid tussen de twee kampen goed merkbaar en ook na de race was Leclerc duidelijk niet blij met de keuzes van zijn team.

Bij de tweede start op Silverstone – de race werd stilgelegd na de zware crash van Guanyu Zhou – zet polesitter Sainz alles op alles om de leiding te behouden. Hij maakt het daarbij Max Verstappen lastig en slaagt daarin: de Spanjaard slaat direct een gat. Toch voelt Sainz de hete adem van Verstappen en de Red Bull-coureur, die veel meer snelheid heeft, profiteert optimaal van een foutje van de Ferrari-coureur en neemt de leiding over.

Dat duurt echter niet lang: Verstappen heeft problemen en zo ligt Ferrari plots op één en twee. Dat zorgt direct al voor wat onenigheden. Sainz rijdt aan kop een minder goed tempo dan Leclerc terwijl Lewis Hamilton de druk opvoert en ronde na ronde de snelste rondetijd noteert. Leclerc dringt daarom op de boordradio aan om Sainz te laten pushen. “Dat doe ik, ik doe mijn best”, antwoordt Sainz aan zijn team.

Lees ook: Sainz pakt eerste F1-zege in sensationele race op Silverstone, Verstappen zevende door problemen

Dat lijkt niet helemaal te lukken waarop Ferrari besluit om Sainz in ronde 20 naar binnen te halen voor zijn pitstop. Vijf ronden later volgt Leclerc, waardoor Hamilton aan de leiding komt. De twee Ferrari-coureurs moeten daardoor pushen om niet achter de Brit terecht te komen, maar ook nu weer rijdt Sainz voor Leclerc en opnieuw is de Monegask een stukje sneller dan hem.

(Tekst loopt door onder de foto)

Foto: Motorsport Images

Ferrari besluit posities te wisselen

Leclerc dringt vervolgens meer en meer aan op de boordradio om Sainz meer gas te laten geven. De Monegask krijgt te horen dat de twee coureurs mogen vechten, maar had stiekem op teamorders gehoopt waarbij de posities gewisseld zouden worden. “Maar we verliezen nu al tijd op Hamilton”, spoort Leclerc het team aan om sneller actie te ondernemen.

Het aandringen leidt uiteindelijk tot een doeltijd voor Sainz, krijgt Leclerc vanaf de pitmuur te horen. “Als hij daar niet aan voldoet, zullen we de posities wisselen”, wordt hij door zijn engineer verzekerd. Een ronde later wordt duidelijk dat Sainz niet de gewenste rondetijd kon noteren en krijgt Leclerc de tweede plek in handen op weg naar bocht 6. Het levert op waar Ferrari op gehoopt had: beide coureurs komen na de pitstop van Hamilton vóór de Mercedes terecht, maar weten dat hij veel versere banden heeft.

Safetycar zorgt voor meer ellende

Dan wordt in ronde 39 van de 52 de race op zijn kop gezet door een safetycar. Met Leclerc aan de leiding lijkt het logisch om hem binnen te halen voor een pitstop voor de zachte band, maar dat gebeurt niet. “Blijf buiten”, luidt de opdracht van het team. Maar achter hem komen teamgenoot Sainz en Hamilton wél naar binnen. “Kunnen we nog naar binnen of is het nu te laat?”, vraagt Leclerc als hij al voorbij de pitingang is. “Het is te laat”, luidt het antwoord waar Leclerc niet op gehoopt had. Als hij hoort dat Sainz en Hamilton wel op de zachte band staan, voelt hij de bui al hangen: “Het wordt lastig.”

Lees ook: Sainz: ‘Voor Ferrari winnen op Silverstone in zo’n speciaal weekend, wat wil je nog meer?’

Leclerc vraagt aan vervolgens aan het team hoe lang de zachte band sneller zou moeten zijn dan hij op de harde band. “We denken dat het in de eerste ronde een halve seconde zal zijn, daarna zullen die banden harder slijten.” Later voegt de engineer eraan toe: “We denken dat het slechts twee ronden zal zijn.”

Aan de andere kant van de garage is het dan ook druk op de boordradio. Net voor de herstart na de safetycar-fase krijgt Sainz een opmerkelijke opdracht van het team. “Je moet tien autolengtes ruimte laten voor Charles”, wordt hem in zijn oor gefluisterd. Daar is Sainz, die zijn eerste Formule 1-zege al kan proeven, niet van gediend en dat laat hij direct merken. “Jongens, ik sta onder druk van Hamilton. Alsjeblieft, ga me nu niet dit soort dingen vragen. Ik sta ook onder druk.”

(Tekst loopt door onder de foto)

Foto: Motorsport Images

Leclerc duidelijk ontevreden

Duidelijke taal van Sainz, die er ook meteen werk van maakt. Na een goede exit uit bocht 4 zet hij de Ferrari naast die van Leclerc en neemt hij de leiding over. De Spanjaard verdwijnt langzaamaan aan de horizon terwijl Leclerc terugvalt in de schoot van Hamilton en Pérez. Het mondt uit in een spectaculair gevecht waarbij Leclerc de grootste verliezer is: hij wordt van het podium geduwd en moet genoegen nemen met de vierde positie terwijl Sainz zijn allereerste Formule 1-race wint.

Maar Leclerc neemt daar geen genoegen mee. Na afloop van de race laat hij op de boordradio zijn onvrede duidelijk blijken: “De hoeveelheid tijd die we in deze race hebben verloren… o mijn hemel. Het enige goede van vandaag is dat Carlos heeft gewonnen. Maar verdomme jongens… Geniet van de zege jongens”, probeert hij nog wel positief af te sluiten.

Lees ook: Leclerc houdt zich op de vlakte over Ferrari-strategie: ‘Maar ben teleurgesteld met resultaat’

Teleurstelling bij Leclerc, maar veel vreugde bij Sainz. “We hebben het geflikt! Yes! We hebben het geflikt”, schreeuwt de Spanjaard het uit. Zijn eerste zege heeft 150 races moeten wachten, maar ook hij staat nu in het rijtje van 112 Formule 1-winnaars. Hij krijgt te horen dat Hamilton de snelste raceronde op zijn naam heeft, maar dat deert hem niet. “Hij mag ‘m hebben”, lacht Sainz. “Dat maakt me niet uit.”

Hij geniet van de zege, maar heeft wel met zijn teamgenoot te doen. “Het spijt me voor Charles. Hij verdiende meer vandaag.

(Tekst loopt door onder de foto)

Foto: Motorsport Images

Binotto verdedigt strategie Ferrari

Na de race is op beelden te zien dat Ferrari-teambaas Mattia Binotto en Leclerc en op het oog niet zo gezellig gesprek voeren, met het vingertje van Binotto als mogelijk teken dat Leclerc op zijn plek gezet wordt.

Het is geen perfecte middag geweest voor Ferrari, toch verdedigt Binotto de strategie van zijn team. “We dachten dat een dubbele pitstop onmogelijk was, dus moesten we een keuze maken”, legt hij uit. “We kozen voor Carlos omdat Charles voorop liep en zijn banden verser waren. We hoopten dat de zachte banden snel zouden slijten, maar nee…”

“Je weet niet wat de andere coureurs zouden hebben gedaan als wij als leider gestopt waren”, vervolgt Binotto zijn uitleg. “Het was voor ons dus duidelijk dat we Charles niet naar binnen moesten halen en Carlos wel. Toen hoopten we op meer bandenslijtage, maar dat was dus niet het geval.”

Nog over dat vingertje richting Leclerc: “Die beelden van mij met Charles na de race? Natuurlijk was hij niet blij, dus ik vertelde hem dat hij moest afkoelen. Ik zal later nog eens met hem praten.”