Nadat hij zaterdag al zijn eerste Formule 1-poleposition veroverde mag Carlos Sainz zich nu ook eindelijk een Formule 1-winnaar noemen. Hij schreef de spectaculaire Grand Prix van Groot-Brittannië na een sensationele slotfase op zijn naam. De race werd al vroeg ontsierd door een zware crash voor Guanyu Zhou terwijl Max Verstappen door problemen met de auto genoegen moest nemen met de zevende plek.

Na een paar wisselvallige dagen waren de weergoden de Britse fans goedgezind en bleef het zondag droog op Silverstone. Qua bandenkeuze was kampioenschapsleider Max Verstappen op de tweede startplek de vreemde eend in de bijt: het grootste deel van de grid kleurde geel, maar de Nederlander ging met de zachte band voor de agressievere strategie. George Russell was juist conservatiever met de harde band.

De race werd echter al snel ontsierd door een akelige megacrash in bocht 1. Pierre Gasly kwam in de sandwich terecht bij George Russell en Guanyu Zhou, tikte daarbij de Mercedes aan die vervolgens tegen de Alfa Romeo knalde die ondersteboven gelanceerd werd en op hoge snelheid over de bandenstapels tegen de hekken knalde. De race werd direct stilgelegd en Zhou moest uit de benarde situatie geholpen worden. De Chinese coureur was in orde, maar moest net als Alexander Albon, die in de hectiek ook stevige klappen te verwerken kreeg, naar het medisch centrum voor een controle. Albon moest nog naar het ziekenhuis, Zhou mocht – wonder boven wonder – relatief snel het medisch centrum weer verlaten.

(Tekst loopt door onder de foto)

Foto: Getty Images

Problemen voor Verstappen

Na een lange onderbreking van zo’n vijftig minuten werd de race hervat, met een ietwat andere startgrid. Verstappen moest volgens de regels opnieuw vanaf P2 vertrekken, ook al haalde hij bij de start al meteen de Ferrari van Carlos Sainz in. Russell, Albon en Zhou ontbraken logischerwijs bij de herstart.

Daar werd na die startcrash niet rustiger aan gedaan. Sainz had nu een betere start en kneep Verstappen – nu op de mediumband – hard af, waarna hij ook nog bijna in de problemen kwam door een inhaalpoging van Charles Leclerc op Sergio Pérez. Leclerc liep daarbij wat lichte schade op, Pérez moest als vierde aansluiten. Verstappen moest daardoor ook even een gaatje laten richting Sainz, maar was duidelijk sneller dan de Spanjaard en onder druk maakte hij in ronde 10 een fout en kon Verstappen makkelijk de leiding overnemen.

Dat was echter niet van lange duur: de Nederlander reed over een stuk koolstofvezel op de baan en liep daarbij een lekke band op en moest binnenkomen voor een pitstop. Tenminste, dat was het eerste vermoeden. De problemen bleken uiteindelijk groter voor Verstappen, die worstelde om de achterkant van de bolide in het gareel te houden. Hij verloor veel rondetijd en kon de zege uit zijn hoofd zetten.

(Tekst loopt door onder de foto)

Foto: Red Bull Content Pool

Strijd bij Ferrari

Vooraan begon de frustratie bij Leclerc, die vast zat achter zijn teamgenoot, toe te nemen terwijl thuisheld Lewis Hamilton sneller was dan beide Ferrari’s en ze ook naderde. Het leidde tot veel berichten op de boordradio van Sainz, die de opdracht kreeg om sneller te gaan. In ronde 20 kwam hij binnen voor een pitstop en zo kreeg Leclerc die vrije lucht waar hij op hoopte. Hij maakte daar enkele ronden gebruik van voordat ook hij zijn pitstop maakte en de mediums inruilde voor de harde band.

Bij Ferrari was de onderlinge strijd nog even verhit en kreeg Leclerc te horen dat de twee coureurs met elkaar mochten vechten, maar even later kwamen dan toch teamorders omdat Leclerc te veel tijd verloor achter zijn teamgenoot. Na 33 ronden op de mediums maakte ook Hamilton zijn pitstop, maar die verliep niet vlekkeloos en dus kwam hij achter beide Ferrari’s terecht, al bleef de marge klein.  

Sensationele slotfase

De race werd in ronde 39 op zijn kop gezet door de gestrande Esteban Ocon, die zijn Alpine met problemen op de baan parkeerde en zo een safetycar veroorzaakte. Sainz, Hamilton en Pérez grepen de kans om naar de zachte band te gaan, Leclerc kreeg de opdracht om door te gaan op de harde band.

Het leverde met tien ronden te gaan een verkapte, spectaculaire sprintrace op met twee strijdende Ferrari’s, Hamilton en Pérez die om de podiumposities vochten. Sainz nam de leiding in de race snel over maar Leclerc, Sainz en Hamilton leverden een geweldig gevecht voor het podium op waarbij ze zelfs drie wijd gingen in de laatste sector. Hamilton leek te profiteren, maar werd vervolgens weer ingehaald door Pérez en Leclerc. Door dat gebakkelei konden plots Fernando Alonso en Lando Norris aansluiten.

Pérez kon een klein gaatje slaan en dus moest Leclerc zijn F1-75 zo breed mogelijk maken voor dat laatste podiumplekje. De Monegask werd in Luffield ingehaald, haalde in Copse buitenom weer in maar moest zich in Stowe gewonnen geven. Daardoor moest de Monegask ineens in zijn spiegels kijken, waar Alonso zat te jagen op de vierde plek.

(Tekst loopt door onder de foto)

Foto: Motorsport Images

Kampioenschap wordt spannender

Na 52 bijzonder sensationele ronden op Silverstone mocht Carlos Sainz zich in zijn achtste seizoen in de Formule 1 dan eindelijk een Formule 1-winnaar noemen. De Spanjaard had een gat geslagen naar Pérez, die een anonieme race reed tot aan die adembenemende slotfase. Hamilton zorgde voor veel gejuich rondom het circuit met zijn derde plek, al had de Brit stiekem op meer gehoopt hebben.

Leclerc eindigde op de vierde plek buiten het podium, met Alonso en Norris in zijn kielzog. Verstappen beperkte, met de gehavende RB18, de schade door als zevende over de streep te komen na een tot de laatste bocht bloedstollend duel met Mick Schumacher, die zijn eerste Formule 1-punten scoort. Sebastian Vettel en Kevin Magnussen rondden de top tien af.

Kampioenschapsleider Verstappen ziet door de problemen zijn voorsprong slinken. Hij stijgt met zes punten naar 181 punten. Pérez verkleint het gat naar zijn teamgenoot tot 34 punten. Sainz staat door de zege op 127 punten, nog altijd achter teamgenoot Leclerc die nu op 138 punten staat.

De uitslag

Uitslagen

Sync kalender