Actuele Grands Prix

Sluiten

  • Bahrein

    GP Bahrein 2024

    29 feb - 02 mrt

  • Kwalificatie

    vr 17:00 - 18:00

  • Race

    za 16:00 - 18:00

  • Japan

    GP Japan 2024

    05 - 07 apr

  • Kwalificatie

    za 08:00 - 09:00

  • Race

    zo 07:00 - 09:00

  • Monaco

    GP Monaco 2024

    24 - 26 mei

  • Kwalificatie

    za 16:00 - 17:00

  • Race

    zo 15:00 - 17:00

  • Canada

    GP Canada 2024

    07 - 09 jun

  • Kwalificatie

    za 22:00 - 23:00

  • Race

    zo 20:00 - 22:00

  • Spanje

    GP Spanje 2024

    21 - 23 jun

  • Kwalificatie

    za 16:00 - 17:00

  • Race

    zo 15:00 - 17:00

  • Italië

    GP Italië 2024

    30 aug - 01 sep

  • Kwalificatie

    za 16:00 - 17:00

  • Race

    zo 15:00 - 17:00

  • Mexico

    GP Mexico 2024

    25 - 27 okt

  • Kwalificatie

    za 23:00 - 00:00

  • Race

    zo 21:00 - 23:00

Naar WK Kalender 2024

Al 30 jaar op pole!

Dark mode Light mode
Losse edities Abonneren

Mick Schumacher

47 - Niet actief in F1

Statistieken

  • Team

    Niet actief in F1

  • Leeftijd

    24

Alexander Albon en Lewis Hamilton

Albon op pole als opvolger van Hamilton bij Mercedes

01 februari 2024 16:03 - Nieuws

Mick Schumacher terugkeer in F1

Zelfverzekerde Mick Schumacher over rentree in F1: ‘Ik heb de benodigde skills’

01 februari 2024 12:39 - Nieuws

Meer Mick Schumacher nieuws

Mick Schumacher video's

Video

Video: Tom Coronel over GP Duitsland: ‘Duitsland heeft een nieuwe Schumacher nodig’

25 juli 2019 10:15 - Video

Alle Formule 1 video's

Biografie Mick Schumacher

‘Het zoontje van’, zo komt Mick Schumacher binnen in de Formule 1, die jarenlang door zijn vader Michael gedomineerd is. De jonge Schumacher doet dat met steun van Ferrari, waarvoor papa Michael vijf van zijn zeven titels won. Toch is het niet alleen zijn achternaam waardoor Ferrari hem in haar talentenprogramma heeft opgenomen, bezweert het Italiaanse team. Het ziet ook potentie in de in Zwitserland geboren, maar onder de Duitse vlag rijdende Mick Schumacher. Die met titels in de Formule 3 én Formule 2 ook meer aansprekends op zijn cv heeft staan dan alleen die beroemde achternaam.

Diesel

In de Formule 1 komt dat er in zijn debuutseizoen 2021, met Ferrari-partner Haas, niet helemaal uit. Schumacher maakt korte metten met teamgenoot Nikita Mazepin, maar Haas heeft door de coronacrisis én de grote regelrevolutie van 2022 flink op de bolide bezuinigd. Veel meer dan het veld voor zich uitjagen, kan Schumacher op een paar indrukwekkende kwalificatieoptredens na niet doen. Het is wel een nuttig leerjaar, maar ambitieus en gedreven als hij als typische Schumacher is, knaagt het toch. En dus wil hij ook een paar keer nét wat te veel, met een paar flinke crashes tot gevolg.
(tekst loopt door onder de foto)

De door Ferrari gesteunde Mick Schumacher in 2021 in actie voor het team van Haas.

2022 wordt dan het jaar van de waarheid voor Mick Schumacher. De Duitser heeft sowieso in de opstapklassen de reputatie opgebouwd dat hij een slow starter is, een diesel die altijd even aan een nieuwe klasse moet wennen. Zie, op dat op zich knappe CV, bijvoorbeeld de twaalfde plekken in de Formule 3 én Formule 2 die aan zijn beide titelcampagnes voorafgingen. Als natuurtalent wordt hij daardoor ook niet per se gezien, wel een harde en methodische werker die steeds weer wat beter wordt . En zoals in de Formule 2 bewezen, wel weet hoe je moet racen.

Keiharde crashes

Schumachers 2022 is voor Haas-teambaas Günther Steiner echter toch te veel een herhaling van zijn debuutseizoen. Al begint het ook ronduit slecht, met zijn net uit Amerika teruggehaalde teamgenoot Kevin Magnussen die in de eerste vier races gelijk drie keer punten pakt, terwijl Schumacher al meer dan een jaar op zijn eerste punten wacht. Die komen er pas halverwege het jaar, en ook maar twee keer. Dat Schumacher daarvoor en daarna een auto afschrijft in de onverbiddelijke straten van Jeddah, zich later in Monaco op eenzelfde wijze in de highlight-filmpjes crasht en in Japan van de baan vliegt, zijn ook duidelijk minpunten in Steiners aantekeningenboekje.
(tekst loopt door onder de foto)

Mick Schumacher staat bij te komen na zijn bikkelharde crash in Monaco, terwijl zijn Haas aan diggelen ligt.

Hoewel Schumacher teamgenoot Magnussen wel steeds beter partij biedt, ruilt Haas hem toch in voor zijn meer ervaren landgenoot Nico Hülkenberg. “We hebben als team de tijd niet om hem verder te laten groeien. We hebben iemand nodig die óns helpt om te groeien”, legt Steiner dat uit. Slecht nieuws komt nooit alleen, ook niet voor Schumacher, die tevens van Ferrari te horen krijgt dat er geen plek meer voor hem is in haar talentenprogramma.

Schumacher moet zo vrezen voor zijn Formule 1-loopbaan. Er komt echter hulp uit de hoek van Mercedes, dat hem met een reserverol een reddingsboei toewerpt. “Mick is een getalenteerde jonge coureur en harde werker”, laat teambaas Toto Wolff daarbij optekenen. Dat is ongetwijfeld waar, al zullen Mercedes’ marketingmannen er vooral van smullen weer een Schumacher in hun teampolo’s te kunnen steken. Vader Michael deed dat immers ook, tussen 2010 en 2012. Dat hij zo goed als zijn vader wordt, gelooft niemand meer. Maar zo’n beroemde achternaam blijft toch deuren openen.

Statistieken

  • Team

    Niet actief in F1

  • Leeftijd

    24

Paddockpraat – De podcast van Formule1.nl