Gardening leave – het is de Engelse term om de periode van verplicht verlof aan te geven als een gekwalificeerd persoon een (omstreden) transfer maakt. Het is schering en inslag onder topteams in de Formule 1, waar een overstap van rivaal naar rivaal nooit van harte gaat.

Het is weer een hot topic na de omstreden transfers van Marcin Budkowski en Laurent Mekies: de twee FIA-kopstukken hebben jarenlang allerlei vertrouwelijke informatie van teams kunnen inzien, maar gaan nu voor Renault respectievelijk Ferrari aan de slag. Het heeft tot veel wrevel in de paddock geleid, met vragen om de in dit geval beperkte duur van het verplichte verlof voor FIA-personeel en een herenakkoord dat door Ferrari gebroken zou zijn. Dit zijn 6 andere omstreden Formule 1-transfers uit het recente verleden.

Adrian Newey – van Williams naar McLaren (en daarna naar Red Bull)
Als Williams-kopstukken Frank Williams en Patrick Head midden jaren negentig belangrijke beslissingen blijven nemen zonder de ambitieuze hoofdontwerper Adrian Newey erbij te betrekken, besluit de Brit naar McLaren te vertrekken. Williams beticht Newey van contractbreuk, terwijl Newey meent dat Williams zich juist niet aan de afspraken heeft gehouden. Newey legt zijn werk aan de FW19 voor 1997 uiteindelijk neer en zit maanden thuis – van november ’96 tot augustus ’97.

Newey met Williams’ Patrick Head, in de tijd dat ze nog wél met elkaar door één deur konden.

Als het jaren later, in 2005, niet meer botert tussen McLaren-teambaas Ron Dennis en Newey en de technisch directeur naar Red Bull wil, legt Dennis hem geen verlof op. Niet uit de goedheid van zijn hart, maar “omdat McLaren Red Bull niet als bedreiging zag”, schrijft Newey in How to build a car. Newey’s afscheid gaat snel: nadat hij Dennis heeft verteld dat hij rond is met Red Bull, mag hij gelijk zijn spullen pakken…

Mercedes’ technisch directeur Allison naast zijn vorige baas: Maurizio Arrivabene van Ferrari, dat Allison ontsloeg.

James Allison – Ferrari naar Mercedes
“Ik ben niet zo van het tuinieren, maar mijn tuin ziet er inmiddels toch onberispelijk uit”, kan Mercedes’ nieuwe technisch direct James Allison wel lachen om de zeven maanden die hij thuis heeft gezeten wegens het concurrentiebeding dat doorloopt na zijn ontslag bij Ferrari. Na eind 2016 Maranello verplicht te hebben verlaten, gaat hij in maart 2017 in Brackley aan de slag. Een grappig detail is dat Allison een grote hand heeft gehad in de Ferrari SF70H van 2017 waarmee de Scuderia het Mercedes moeilijk maakt, al is het zijn nieuwe werkgever die beslag legt op de titel.

James Key – Sauber naar Toro Rosso
Heeft hij echt heimwee, of is dat alleen het excuus dat James Key opgeeft als hij in februari van 2012 bij Sauber vertrekt? Hij kan niet aarden in Zwitserland, heet het. Hij gaat in Engeland buiten de Formule 1 werken, wordt er ook gezegd, dus er wordt om meerdere redenen verrast opgekeken als Key in september van hetzelfde jaar ineens opduikt bij het Italiaanse Toro Rosso. Key werkt overigens niet alleen in Faenza, maar ook bij Toro Rosso’s windtunnel en aerodynamica-afdeling in het Britse Bicester.

Byrne (tweede van rechts) was één van de mannen achter de successen van Schumacher met Ferrari.

Rory Byrne – Benetton naar Ferrari
Na twee rijderstitels met Michael Schumacher – en één constructeurstitel – in 1994 en 1995 met Benetton vindt Rory Byrne het wel best: hij gaat met pensioen, kondigt hij in 1996 aan. Eind 1997 maakt hij echter ineens een comeback – bij Ferrari, waar Schumacher dan ook zit. Van dan tot en met 2004 pakt Byrne met de Scuderia, Schumacher en technisch directeur Ross Brawn (ook een bekende van bij Benetton) nog vijf titels. Dan gaat hij weer met pensioen, maar niet helemaal. De Zuid-Afrikaan blijft tot op heden als consultant en mentor betrokken bij het Italiaanse team.

Willem Toet – Sauber
Na negen jaar dienst verspreid over twee periodes wordt aerodynamica-chef Willem Toet in maart 2015 door Sauber met verlof gestuurd. De in Nederland geboren maar in Australië opgegroeide Toet heeft een indrukwekkend cv, met dienstverbanden bij Toleman, Benetton, Ferrari en BAR. Eind 2005 verlaat hij dat team voor BMW Sauber, zoals het dan heet door de invloed van de Duitse automaker, waar hij begin 2006 begint. Als BMW na 2009 stopt, verdwijnt Toet tijdelijk, tot hij in 2011 bij het dan weer zelfstandige Sauber terugkeert. Sinds zijn verlof is hij (nog) niet teruggezien in de Formule 1. Toet geeft colleges en schrijft vaak over aerodynamica en technische zaken in de autosport.

Ron Dennis – McLaren
De man die McLaren groot maakte, zowel als Formule 1-team als autofabrikant, wordt half november 2016 met gardening leave gestuurd door de nieuwe bewindsvoerders – aan de top gekomen na een paleisrevolutie van meerdere jaren. Na pakweg 35 jaar aan het roer te hebben gestaan van McLaren, zit Dennis ineens thuis. De ex-ceo, -teambaas en -bestuursvoorzitter toont zich in het begin van de revolutie nog strijdlustig, maar moet uiteindelijk toch zijn verlies nemen in de strijd tegen voormalige vertrouwelingen en partners. Met ‘een Griekse tragedie’, zoals de BBC het omschrijft, vol verraad, gebroken beloftes en zelfs de nodige rechtszaken, komt zo een einde aan een tijdperk.

Dennis (rechts) verloor de controle over McLaren aan aandeelhouders waaronder de familie Al Khalifa en Mansour Ojjeh (midden).