Marussia heeft geen toestemming gekregen om in 2015 met haar auto van vorig jaar mee te doen, wat de kansen om het team nieuw leven in te blazen een flinke knauw heeft gegeven.

Marussia ontbrak tijdens de laatste drie races van 2014 en een faillissement was nabij. Een aantal bezittingen van het team werd afgelopen winter zelfs al geveild, maar de renstal toonde eerder deze week plots toch weer een teken van leven nu er te elfder ure een investeerder gevonden lijkt.

Om een rentree van Marussia zowel makkelijker als goedkoper te maken, werd er door Marussia’s curator en de mensen achter het team – John Booth en Graeme Lowdon, die de formatie runnen met hun onderneming Manor Motorsport – voorgesteld om Marussia’s 2014-auto in 2015 te gebruiken. Dit voorstel had echter wel de steun moeten hebben van de F1 Strategy Group, die afgelopen donderdag bij elkaar kwam, en tijdens die vergadering is besloten Marussia geen dispensatie te geven om de 2014-bolide in te zetten, zo is naar buiten gekomen.

Volgens berichten zou in ieder geval Force India, dat één van de zes teams is dat zitting heeft in de verder ook uit vertegenwoordigers van de FIA en FOM bestaande Strategy Group, tegen hebben gestemd, al vertelt Bernie Ecclestone aan The Independent dat er ‘drie of vier teams tegen waren’.

“Om Marussia toestemming te geven, hadden alle teams moeten instemmen, maar het voorstel is dus afgeschoten. Het kan zijn dat de teams dit gedaan hebben omdat ze Marussia’s prijzengeld van 45 miljoen euro mogen verdelen als Marussia straks niet op de grid staat. Dat is natuurlijk best een goede reden”, erkent Ecclestone, die aangeeft dat er ook nog iets anders meegespeeld kan hebben: “Misschien wilde een aantal andere teams eigenlijk ook wel 2014-auto’s gebruiken”, zegt hij over de renstallen die inmiddels allemaal veel tijd en geld in de ontwikkeling van 2015-auto’s gestoken hebben.

Of Marussia nu nog weet terug te keren, is nog maar de vraag. Of het team nog over een 2015-ontwerp beschikt is, na het eerdere veilen van een deel van de inboedel niet duidelijk, terwijl het wel duidelijk is dat er het één en ander aan apparatuur onder de hamer is gegaan. Daarnaast zouden veel voormalige werknemers van Marussia inmiddels al nieuw werk gevonden hebben, onder meer bij McLaren en Williams.

Voor het construeren van een 2015-auto of het aanpassen van de MR03 uit 2014 is echter meer tijd beschikbaar dan op het eerste oog lijkt: elk team mag namelijk drie Grands Prix per jaar missen, wat betekent dat Marussia – of hoe het team ook gaat heten als het de winter overleeft – niet per se op 15 maart aan de start hoeft te staan in Australië, maar op zijn laatst medio april kan aansluiten in Bahrein.