*

Gefrustreerde Verstappen: ‘Wat moet hij nog meer doen om een straf te krijgen?’

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte

13 oktober 2019 08:28

Gefrustreerde Verstappen: ‘Wat moet hij nog meer doen om een straf te krijgen?’
Motorsport Images

Het was niet de Japanse Grand Prix waar Max Verstappen op hoopte. In plaats van te schitteren tijdens de thuisrace van motorfabrikant Honda, kwam de Nederlander in de eerste ronde in aanraking met Charles Leclerc. “Heel lomp”, noemt hij het incident.

Lees ook: Mercedes grijpt zesde constructeurskampioenschap na zege Bottas

Na een rustig begin van de samenwerking tussen Red Bull en Honda werd er al geoogst met overwinningen in Oostenrijk en Duitsland. De Grand Prix van Japan, in de achtertuin van Honda, zou daar een geweldige toevoeging aan zijn geweest. Op vrijdag werd het echter al duidelijk dat de snelheid van Red Bull niet genoeg was voor een overwinning, maar de touché tussen Verstappen en Leclerc maakte zelfs het uitrijden van de race onmogelijk. De schade die de Nederlander hierbij opliep dwong Verstappen namelijk om in ronde vijftien op te geven.

De race begon nog goed voor Verstappen. De start, waar hij voorheen weleens posities verloor, ging vandaag perfect. “Ik had een hele goede start, daar hebben we goed aan gewerkt”, vertelt hij de media, waaronder FORMULE 1. Die goede start werd echter algauw ongedaan gemaakt door de tocuhé met Leclerc. “Ik probeerde hem te ontlopen, maar hij rijdt vol in mijn zijkant. Dit is geen racen. Het is gewoon heel lomp.”

(Tekst loopt door onder de foto)

Verstappen en Leclerc. Foto: Motorsport images.

‘Hele zijkant kapot’
Na de crash kon Verstappen doorrijden, maar in ronde vijftien moest hij zijn Red Bull toch in de garage parkeren. “Ik had teveel schade”, verklaart hij zijn uitvalbeurt. “Er was niet alleen een stuk uit, er zat een groot gat en mijn bargeboard zat los. Mijn hele zijkant was kapot.”

Verstappen is niet te spreken over de beslissingen van de wedstrijdleiding vandaag. “Ik snap niet dat het pas na de race wordt bekeken, het moet gewoon meteen een straf zijn. Wat moet hij nog meer doen om geen straf te krijgen?”, uit hij zijn frustratie. “Dit is niet racen, maar gewoon een crash veroorzaken.” De Nederlander wil niet zeggen dat de wedstrijdleiding met twee maten meet, maar zegt wel: “Als ik dit had gedaan hadden we wel een straf gekregen.”

Foto: Motorsport images.

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte (1995) groeide op tijdens het Schumachertijdperk, maar begon de sport pas intensief te volgen na het (eerste) pensioen van zijn jeugdheld. Kwam in 2018 bij FORMULE 1 terecht, waar hij vooral schrijft tijdens de Grand Prix weekenden. Hij is geïnteresseerd in de laatste nieuwtjes en geruchten, achtergrondverhalen, het politieke spel in het miljoenencircus en de roemruchte geschiedenis van de Formule 1. Daarnaast heeft hij belangstelling voor de Formule E, geschiedenis en luchtvaart.

Gerelateerd