*

Geschiedenis Haas: Bouwpakket op hoog niveau

Vincent Malafronte

Vincent Malafronte

12 januari 2019 12:00

Geschiedenis Haas: Bouwpakket op hoog niveau
Sutton Images

In aanloop naar het nieuwe seizoen duikt FORMULE 1 in het verleden van de tien teams van 2019. Vandaag het team met de kortste geschiedenis van allemaal: Haas.

Amerika en de Formule 1 zijn nooit een gouden combinatie geweest. Formule 1 is altijd meer een Europese aangelegenheid geweest, terwijl Amerika met de Indy 500 en de races daaromheen een eigen open-wiel tegenhanger heeft.

De allereerste overwinning voor een Amerikaans team (All American Racers) kwam in 1967 in België, met de Eagle Mk1 in handen van Dan Gurney. © Sutton Images.

Toch deden verschillende Amerikaanse teams een poging tot succes in de Formule 1, waarvan Eagle, Penske en Shadow (al was Shadow tijdens de overwinning op een Engelse licentie overgegaan) allen één race wonnen. Meer dan een enkele overwinning zat er niet in en met Haas-Lola (geen connectie met het huidige Haas) stond in 1986 voor het laatst een Amerikaans team op de startopstelling.

Zelfbouwkit voor gevorderden
Daar kwam in 2016 verandering in. Gene Haas, eigenaar van een Nascar-team, wilde in 2014 de stap maken naar de Formule 1. Hij pakt het anders aan dan de teams (Lotus, HRT en Virgin) die in 2010 de sport in zijn gekomen. Die teams hebben zelf hun wagen ontworpen, maar kunnen daar totaal geen potten mee breken en verdwijnen uiteindelijk via de achterdeur.

Haas zoekt de samenwerking op met anderen. Zo bouwt Dallara het chassis en zorgt Ferrari voor de motor. Maar niet alleen het krachtblok komt uit Italië, Haas koopt alles in wat volgens de regels mag. Dat valt niet bij alle teams goed. “Een witte Ferrari” en “een bouwpakket” wordt de Haas ook wel genoemd. De ‘Haasmethode’ is direct berucht.

De allereerste race van Haas is in 2016 in Australië. © Sutton Images.

Haas staat in Australië 2016 voor het eerst op de startopstelling, nadat het debuut met een jaar is uitgesteld. Romain Grosjean scoort met een zesde plaats direct punten, wat voor het eerst in ruim vijftien jaar gebeurt bij een nieuw team. Ook in de rest van het jaar scoort Grosjean goed, de 29 punten die de Fransman aan het eind van het jaar heeft verzameld leveren Haas de achtste plek bij de constructeurs op. Teamgenoot Esteban Gutiérrez komt niet tot scoren en wordt in 2017 vervangen door Kevin Magnussen.

Haas behaalt zijn beste resultaat in 2018 in Oostenrijk, met een vierde en vijfde plaats. © Sutton Images.

In 2017 prolongeert Haas de achtste plek, nu met 47 punten. 2018 wordt nog beter voor het jonge team. Er wordt steeds regelmatiger gescoord en met 93 punten pakt Haas de vijfde plek bij de teams. In Oostenrijk haalt Grosjean met een vierde plek het hoogste resultaat ooit voor het team, Magnussen maakt het feest compleet met een vijfde plek. Qua snelheid is Haas tijdens sommige weekenden zelfs het vierde team, maar uiteindelijk moet het Renault voor zich dulden. Toch is het een enorme prestatie voor een dergelijk jong team om in het derde jaar al op de vijfde plek te eindigen. Of je nou een voor- of tegenstander bent van de Haas-methode, het is in ieder geval effectief.

Lees ook: Jaarrapport – Haas: beste jaar ooit voor jong team

Kevin Magnussen in de Haas VF-18, Verenigde Staten 2018. © Sutton Images.