Na afloop neemt de FORMULE 1-redactie nog één keer alle teams en hun prestaties onder de loep. In dit deel het team dat als vijfde eindigde: Haas, dat het beste seizoen draaide in haar nog prille bestaan.

De kritiek dat de Haas teveel op de Ferrari zou lijken zwol in 2018 aan. © Sutton Images.

Dat de methode van Haas werkt, mag duidelijk zijn. Waar andere teams hun wagen helemaal zelf bouwen, koopt Haas een chassis in bij Dallara en neemt het zoveel mogelijk onderdelen af van Ferrari. Met resultaat, want het levert de vijfde plaats bij de teams op in pas het derde seizoen, waar andere recente nieuwkomers het nauwelijks drie jaar volhielden. Teams als Lotus/Caterham, Virgin/Marussia/Manor en HRT zijn na een kort bestaan roemloos ten onder gegaan, maar Haas pakt het slimmer aan. Maar met het toenemen van het succes neemt ook de kritiek op het Amerikaanse team toe. De Haas VF-18 zou een ‘witte Ferrari’ zijn, een kopie van het team waar het onderdelen inkoopt. Rivaliserende teams protesteerden verschillende malen in het openbaar.

Hoe dan ook, de Haas VF-18 is vanaf de eerste race snel. De zesde en zevende startplek in Australië worden echter niet verzilverd. Drama bij de pitstoppen zorgt ervoor dat Romain Grosjean en Kevin Magnussen allebei uitvallen en een sloot kostbare punten zien wegspoelen. Doodzonde, want deze punten hadden nog van pas kunnen komen in het gevecht met Renault voor de vierde plek. Een race later neemt Magnussen met een vijfde plaats echter revanche, Grosjean doet dat in Oostenrijk met een vierde plek. Het is de opmaat voor een sterk jaar, waarin met een vijfde plek en 93 punten Haas haar beste jaar sinds haar intrede in 2016 beleeft.

Kevin Magnussen kende in 2018, net als Haas, zijn beste jaar tot dusver. © Sutton Images.

Wisselvallig duo
Zoals gezegd scoorde Magnussen direct na Australië alsnog punten en dat bleef hij het hele seizoen doen. De Deen wisselde enkele mindere races af met mooie resultaten en haalde daarmee 56 punten binnen, zijn persoonlijk beste score ooit. Magnussen heeft inmiddels het imago van iemand die schijt heeft aan zijn collega’s, wat voortkomt uit zijn soms wat agressieve rijstijl. Ellebogenwerk, een duwtje hier en daar. Netjes is het niet altijd wat hij laat zien, maar wel leuk. Zijn collega’s zijn er bekend mee en zijn dan ook niet altijd blij met de Deen. Is dat erg? Voor Magnussen niet. Gevreesd worden op de baan betekent dat je het goed doet.

De vierde plek van Grosjean in Oostenrijk was direct het beste resultaat voor Haas ooit. Magnussen maakt het feest compleet met een vijfde positie. © Sutton Images.

Het contrast met teamgenoot Grosjean was dit jaar groot. Niet alleen steken de 37 punten en 14e positie schril af tegen de 56 punten en 9e positie van Magnussen, Grosjean is ook een stuk minder constant. De eerder genoemde vierde plek in Oostenrijk was namelijk ook pas de eerste puntenscore voor de Fransman in 2018. Daarnaast maakte hij enkele klungelige fouten, zoals zijn brokken in Spanje en Azerbeidzjan. Het leverde hem tot Oostenrijk meer strafpunten dan WK-punten op. Met wat puntenscores later in het seizoen redde hij zijn stoeltje voor 2019, want contractverlenging was niet vanzelfsprekend. Desondanks is het team nog steeds tevreden met hem en waardeert het de stap die Grosjean nam om in 2016 van het veilige Renault over te komen en in te stappen bij een gloednieuw team.

De vijfde plek van Haas is ontzettend knap voor het jonge team. De Amerikanen zijn vanaf hun eerste race in 2016 een welkome aanvulling en voegen echt wat toe aan de sport. Niet stijf achteraan rijden, zoals andere recente nieuwkomers, maar meevechten om de punten. Zonder de dubbele uitvalbeurt in Australië en de diskwalificatie van Grosjean in Italië had het team zelfs nog het gevecht voor de vierde plek kunnen aangaan.

De vraag is of het plafond van Haas daarmee niet al is bereikt. Met de top drie en Renault boven ze in de stand wordt het haast onmogelijk om nog een plek te stijgen. Sterker nog, met een steeds sterker wordend Sauber, Force India/Racing Point (dat zonder overname sowieso meer punten had gepakt) en slapende reuzen McLaren en Williams, moet Haas juist naar achteren kijken. Want bij de top van het middenveld terechtkomen is al moeilijk, maar daar blijven is nog lastiger.

Eindoordeel Haas: 7,5

Het oordeel van Tom Coronel:
“Magnussen heeft schijt aan alles en iedereen. Maar is daardoor wel een interessant mannetje. Ik snap wel dat Haas met hem verder gaat. Magnussen heeft dit voorbije seizoen af en toe best aardige laten zien. Grosjean heeft zijn tijd wel gehad. Ik snap niet dat Haas niet voor verandering heeft gekozen en toch weer met hem verder gaat. Grosjean is een rare rijder, maakte aparte fouten die niet op een circuit thuishoren. Ik vind hem helemaal niks met een uitstraling van helemaal niks.”