In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. Helaas voor Mercedes GP is het te vroeg om de stap naar de drie topteams te maken.

Mercedes besloot Brawn GP na de dubbele titelwinst over te nemen. De leiding hoopte op dezelfde voet door te kunnen gaan en – vergeleken met McLaren – voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar het liep anders. Jenson Button en Rubens Barrichello vertrokken en Nico Rosberg en Michael Schumacher kwamen. Het lukte de Duitsers dit seizoen nog niet zich aan de subtop te ontworstelen.

Hoogtepunt
Het is flink zoeken naar een hoogtepunt bij Mercedes dit seizoen. Het team stelde zichzelf ten doel mee te strijden om de wereldtitel, maar dat lijkt nu al onhaalbaar. Rosberg is met de zevende plaats de best geklasseerde coureur. Die klassering heeft de Duitser met name te danken aan een goede start van het seizoen. Zowel in Maleisië als China stond hij op de laagste trede van het podium. Daarna kwam de klad er in. Vreemd genoeg vanaf het moment dat een grondige update werd geïntroduceerd.

Dieptepunt
Wie had ooit gedacht dat een zevenvoudig kampioen zijn tiende plek in de slotfase van een Grand Prix met hand en tand zou moeten verdedigen? Het overkwam Schumacher in Hongarije. Hij had het er zelf ook niet gemakkelijk mee en besloot ten koste van slechts één schamel punt Rubens Barrichello bijna in de pitmuur te duwen. Het liep voor Barrichello goed af en Schumacher stond met lege handen. “Een verschrikkelijke actie”, oordeelde de Braziliaan. Schumacher vertelde in eerste instantie nog steeds geen cadeaus uit te delen, maar bood een dag later zijn excuses aan.

Onderlinge verhoudingen
De balans slaat uit in het voordeel van Rosberg. Hij is Schumacher in de kwalificatie op vrijwel alle fronten de baas. Slechts twee keer was Schumacher de best geklasseerde Mercedes-coureur op de startgrid. Ook scoorde Rosberg ruim twee keer zoveel punten: 94 om 38. Wat Schumacher wel voorheeft op Rosberg is dat hij nog altijd tot het uiterste gaat om zijn positie te verbeteren. Een mooi moment was de laatste ronde in Monaco. Het is dat Schumacher werd bestraft omdat de safetycar-regels onduidelijk waren, anders had hij in de laatste bocht mooi nog een positie gewonnen. In plaats daarvan verloor hij vanwege een tijdstraf zijn zesde plaats.

Toekomstperspectief
Hoewel er nog steeds positieve geluiden klinken uit het Mercedes-kamp, lijkt het uitgesloten dat het team op eigen kracht een Grand Prix weet te winnen dit seizoen. Langzaam maar zeker wordt de aandacht verlegd naar 2011. Wie weet kunnen nieuwe vindingen alvast uitgeprobeerd worden.

Door de aandacht alvast te verleggen naar het volgende seizoen, hoopt Ross Brawn zijn kunststukje van 2009 te kunnen herhalen. Het is echter niet alleen zaak de auto te verbeteren. Schumacher hoopt vooral dat zijn problemen met onderstuur en de banden verholpen kunnen worden door deze tactiek toe te passen. Voor Rosberg betekent het dat hij nóg een jaar moet wachten tot hij kan laten zien waar hij écht toe in staat is.

Button toonde in ieder geval alvast begrip voor het gebrek aan snelheid bij Schumacher. “Michael heeft een voorkeur voor een auto die direct instuurt, terwijl de W01 juist onderstuurt omdat ik dat graag zo heb. Michael kon nog geen invloed uitoefenen op het ontwerp van de auto, dus laten we niet te vroeg oordelen over zijn prestaties.”