In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. De status van Ferrari wordt omgeven door twijfel, al ligt dat niet meer aan de F10.

Ferrari startte het seizoen prima met een dubbelzege in Bahrein, maar daarna kwam de klad er in en deze sleur hield lang aan. De ene keer hielp de safetycar de race van Fernando Alonso en Felipe Massa om zeep, dan weer gingen de coureurs zelf in de fout of was de auto simpelweg te traag. Maar daar kwam na een grondige update eind juli verandering in.

Hoogtepunt
Ferrari vocht zich deze zomer terug in de titelrace. Alonso en teambaas Stefano Domenicali bleven maar benadrukken dat het team vroeg of laat weer zou winnen en dat dit precies was waar Ferrari behoefte aan had. De twee kregen gelijk. Een pakket nieuwe onderdelen leverde in Duitsland eindelijk een (dubbel)zege op. Sindsdien doet Ferrari mee alsof het nooit weg was.

Dieptepunt
Alonso reed in Silverstone de snelste ronde van de race, maar dat was nog niet eens een doekje voor het bloeden. De Spanjaard kon een drive-through penalty pas na een neutralisatie uitvoeren en werd veertiende, Massa na een lekke band slechts vijftiende. Dit betekende de laagste klasseringen voor Ferrari-coureurs in 32 jaar tijd. In 1978 kwamen Gilles Villeneuve en Carlos Reutemann in de Grand Prix van Frankrijk als twaalfde en achttiende over de streep.

Onderlinge verhoudingen
In de opmaat naar de 48ste ronde van de Duitse Grand Prix werden de verhoudingen binnen Ferrari op pijnlijke wijze blootgelegd. “Alonso is sneller dan jij, kun je dat bevestigen?”, vroeg ingenieur Rob Smedley over de radio aan Massa. Nadat de Braziliaan van zijn gas ging en Alonso voorbij liet, bood Smedley zijn excuses aan en noemde hij Massa grootmoedig. Ferrari bestrijdt tot de dag van vandaag dat sprake was van een teamorder. Uit de discussie die losbarstte kwam naar voren dat het team dit besluit in ieder geval nam omdat Alonso in het kampioenschap ondanks een marge van twintig punten op leider Mark Webber een betere uitgangspositie heeft dan Massa, die op grotere achterstand staat.

Toekomstperspectief
Wat betreft de prestaties op het circuit lijkt Ferrari zich weinig zorgen te hoeven maken. De F10 is flink verbeterd en sindsdien kunnen beide rijders de strijd met de Red Bulls aan. Wel is Alonso duidelijk de aanvoerder van Ferrari omdat hij in de kwalificatie vaak net even sneller is dan teamgenoot Massa en ook constanter presteert.

De grote vraag is welke beslissing de World Motor Sport Council (WMSC) 8 september – kort voor de thuisrace in Monza – neemt naar aanleiding van de vermeende teamorder. Ontloopt Ferrari een straf, wordt het uitgesloten van deelname aan het constructeurs-WK of moeten ook de coureurs boeten?

Tot het moment dat de WMSC uitspraak doet, hangt deze hoorzitting als het Zwaard van Damocles boven de titelaspiraties van Ferrari. Aan Alonso en Massa in ieder geval de taak gewoon te blijven presteren. Te beginnen tijdens de Belgische Grand Prix. Anders komt die titel er nooit.