Groeten uit Woking
In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. McLaren hoopte als laatste aan de beurt te zijn, maar laat het deze zomer afweten.
Het klinkt misschien wat raar, maar ondanks vier overwinningen dit seizoen is er flink wat werk aan de winkel voor McLaren. Er werd ook al vier races op rij niet meer gewonnen en de marge ten opzichte van de kop is groeiende. Als er niet snel iets gebeurt, zijn de Red Bull-coureurs niet meer te achterhalen, terwijl Ferrari steeds dichterbij komt.
Hoogtepunt
Terwijl Sebastian Vettel en Mark Webber elkaar in Turkije van de baan reden en een zeker lijkende dubbelzege verspeelden, profiteerde McLaren door eerste en tweede te worden. Lewis Hamilton en Jenson Button toonden hoe twee coureurs van hetzelfde team met elkaar horen te strijden zonder brokken te maken. Bovendien waren Hamilton en Button oprecht blij met hun één-twee. Er zijn tijden geweest dat McLaren door interne problemen titels verspeelde. Dieptepunt
Terwijl Hamilton en Button na de race op de Hungaroring nog verhalen over de constante prestaties, moeten we constateren dat McLaren met een flinke zomerdip kampt. Dat is een tegenvaller voor de mannen uit Woking, die de laatste jaren bewezen de auto iedere race weer te verbeteren. Als gevolg daarvan heeft McLaren niet langer behoefte aan om de twee weken een kleine stap vooruit, maar zo snel mogelijk een sprong vooruit. Enige probleem is dat de fabrieken in de zomerstop twee weken verplicht moeten sluiten. Tijd is daardoor schaars. Onderlinge verhoudingen
Eén van de sterke punten van McLaren is dat de renstal dit seizoen over twee coureurs beschikt die enorm aan elkaar gewaagd zijn. Zowel Hamilton als Button won twee races en in het WK staan de twee slechts tien punten van elkaar verwijderd. Vanwege de nieuwe puntentelling is dat verschil te verwaarlozen. Pluspunt voor Hamilton is dat hij de enige is die er in slaagde in de kwalificatie de hegemonie van de Red Bulls te doorbreken. Voor een definitief oordeel is het nog te vroeg. Toekomstperspectief
McLaren staat voor de uitdaging de achterstand op Red Bull en Ferrari snel weg te poetsen. Als dit niet lukt of verbetering te lang op zich laat wachten, kan het seizoen wel eens vroeg afgelopen zijn. Het team had tot op heden de mazzel dat Hamilton en Button vaak toch nog wel wat punten wisten te scoren, maar dit kan niet lang meer zo doorgaan. Het wordt buigen of barsten. Een pluspunt ten opzichte van de Red Bulls is de betrouwbaarheid van de MP4-25. En dat is dan met name omdat de RB6 wel erg vaak stuk gaat, want ook McLaren ging al eens knullig in de fout. In Monaco raakte de motor van Button oververhit nadat een monteur vergat een afdekplaat van de sidepod te halen. McLaren heeft in ieder geval het geluk dat er nog niets is verloren en als Hamilton en Button tijdens het slot van het seizoen nog steeds kans maken op het kampioenschap, hebben beiden in ieder geval het voordeel dat ze weten wat er voor nodig is om kampioen te worden. Dat bewees Hamilton in 2008 en Button in 2009.
Terwijl Sebastian Vettel en Mark Webber elkaar in Turkije van de baan reden en een zeker lijkende dubbelzege verspeelden, profiteerde McLaren door eerste en tweede te worden. Lewis Hamilton en Jenson Button toonden hoe twee coureurs van hetzelfde team met elkaar horen te strijden zonder brokken te maken. Bovendien waren Hamilton en Button oprecht blij met hun één-twee. Er zijn tijden geweest dat McLaren door interne problemen titels verspeelde. Dieptepunt
Terwijl Hamilton en Button na de race op de Hungaroring nog verhalen over de constante prestaties, moeten we constateren dat McLaren met een flinke zomerdip kampt. Dat is een tegenvaller voor de mannen uit Woking, die de laatste jaren bewezen de auto iedere race weer te verbeteren. Als gevolg daarvan heeft McLaren niet langer behoefte aan om de twee weken een kleine stap vooruit, maar zo snel mogelijk een sprong vooruit. Enige probleem is dat de fabrieken in de zomerstop twee weken verplicht moeten sluiten. Tijd is daardoor schaars. Onderlinge verhoudingen
Eén van de sterke punten van McLaren is dat de renstal dit seizoen over twee coureurs beschikt die enorm aan elkaar gewaagd zijn. Zowel Hamilton als Button won twee races en in het WK staan de twee slechts tien punten van elkaar verwijderd. Vanwege de nieuwe puntentelling is dat verschil te verwaarlozen. Pluspunt voor Hamilton is dat hij de enige is die er in slaagde in de kwalificatie de hegemonie van de Red Bulls te doorbreken. Voor een definitief oordeel is het nog te vroeg. Toekomstperspectief
McLaren staat voor de uitdaging de achterstand op Red Bull en Ferrari snel weg te poetsen. Als dit niet lukt of verbetering te lang op zich laat wachten, kan het seizoen wel eens vroeg afgelopen zijn. Het team had tot op heden de mazzel dat Hamilton en Button vaak toch nog wel wat punten wisten te scoren, maar dit kan niet lang meer zo doorgaan. Het wordt buigen of barsten. Een pluspunt ten opzichte van de Red Bulls is de betrouwbaarheid van de MP4-25. En dat is dan met name omdat de RB6 wel erg vaak stuk gaat, want ook McLaren ging al eens knullig in de fout. In Monaco raakte de motor van Button oververhit nadat een monteur vergat een afdekplaat van de sidepod te halen. McLaren heeft in ieder geval het geluk dat er nog niets is verloren en als Hamilton en Button tijdens het slot van het seizoen nog steeds kans maken op het kampioenschap, hebben beiden in ieder geval het voordeel dat ze weten wat er voor nodig is om kampioen te worden. Dat bewees Hamilton in 2008 en Button in 2009.