In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. We beginnen onderaan het constructeurskampioenschap, met Virgin Racing.

Als sponsor van Brawn GP zat Virgin-eigenaar Richard Branson vorig jaar voor een dubbeltje op de eerste rang. Dit seizoen koos hij ervoor opnieuw met een nieuw team in zee te gaan. Dat het kampioenschap niet haalbaar zou zijn, was vooraf wel duidelijk. Toch hoopte hij ongetwijfeld op meer van het team dat als Manor Motorsport een goede staat van dienst heeft in de Formule 3.

Dieptepunt
Vooral de betrouwbaarheid liet aan begin van het seizoen veel te wensen over. Dat verhulde wel de grootste flater van het team, namelijk dat de benzinetank te klein was. Met een zuinige rijstijl wist Lucas di Grassi in Maleisië desondanks de finish te halen. Vanaf de Grand Prix van Spanje rijdt Virgin met een grotere tank en zijn ook de andere technische problemen grotendeels verdwenen. Door de vele uitvalbeurten staat Virgin echter nog altijd onder HRT in het klassement.

Hoogtepunt
In Maleisië drong Glock voor het eerst, en vooralsnog laatst, door tot het tweede deel van de kwalificatie. Dat had echter vooral te maken met enkele topteams die zich lieten verrassen door de weersomstandigheden. Dat Glock in Hongarije voor het eerst beide Lotussen te snel af was, gaf Virgin meer voldoening. Nu moet het dat in de races nog zien te herhalen.

Onderlinge verhoudingen
Timo Glock blijft zijn onervaren teamgenoot Lucas di Grassi vooralsnog de baas. Di Grassi heeft vrede met de situatie en beschouwt zijn debuutseizoen als een leerfase. Glock begon vol ambitie bij Virgin, maar lijkt ondertussen twijfels te krijgen over zijn keuze om een nieuwe start te maken bij een debuterend team.

De twee coureurs zijn niet elkaars beste vrienden, maar zeker ook geen vijanden. Alleen kon Glock het niet echt waarderen dat Di Grassi aanpassingen liet aanbrengen in het persbericht van het team na afloop van de Grand Prix van Duitsland. De Braziliaan voegde aan het citaat van Glock toe dat de Duitser bewondering had voor een briljante actie van zijn teammaat.

Toekomstperspectief
Teambaas John Booth, technisch directeur Nick Wirth en geldschieters Richard Branson benadrukken dat het team van plan is lang in de Formule 1 te blijven. Toch wordt Virgin telkens genoemd, wanneer wordt gespeculeerd (vooral door Bernie Ecclestone) dat sommige teams het einde van het seizoen wel eens niet zouden kunnen halen.

Vooralsnog is Virgin er nog gewoon bij, en lijkt het na enkele ingrijpende updates zelfs Lotus het vuur aan de schenen te kunnen leggen. De strijd tussen de nieuwe teams gaat niet alleen om prestige. De tiende plaats in het constructeurskampioenschap geeft recht op felbegeerd prijzengeld.

Daarnaast staat een weddenschap tussen Branson en Lotus-teambaas Tony Fernandes op het spel. Beide heren zijn eigenaar van een luchtvaartmaatschappij en hebben afgesproken dat de verliezer een dagje als steward komt werken voor de winnaar. Lotus ligt nog voor, maar richt zich al op de auto voor 2011. Wellicht biedt dat kansen voor Virgin.