In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. Ditmaal de nummer vijf in het constructeurskampioenschap: Renault.

Na enkele matige seizoenen en de controverse rond het crashschandaal in Singapore zag het er somber uit voor Renault. Het team verloor hoofdsponsor ING en zag sterrijder Fernando Alonso naar Ferrari vertrekken.

Er werd al rekening gehouden met een vertrek van Renault uit de Formule 1. Totdat de Luxemburgse investeringsmaatschappij Genii Capital 75 procent van de aandelen overnam. Renault houdt het overige kwart in eigen handen en levert de motoren.

Dieptepunt
Tijdens de wintertests maakte Renault weinig indruk. Dat Robert Kubica in Bahrein het laatste deel van de kwalificatie haalde was een opsteker. In de race kwam hij echter niet verder dan een elfde plaats. Teamgenoot Vitaly Petrov was in de beginfase uitgevallen met een defecte ophanging. Het leek wederom een zwaar seizoen te gaan worden voor Renault, maar vanaf de volgende race ging het al een stuk beter en greep het verder alleen in Silverstone naast de punten.

Hoogtepunt
De tweede plaats van Kubica in Australië is het beste resultaat van het seizoen, maar daar kwam het nodige geluk bij kijken. In Monaco haalde de Pool volledig op eigen kracht het podium. En had er misschien zelfs wel meer ingezeten dan een derde plek. Zeker gezien zijn uitstekende uitgangspartij vanaf de voorste rij. Een matige start kostte hem echter een positie en ondanks zijn nimmer aflatende vechtlust kon hij die niet heroveren.

Onderlinge verhoudingen
In Robert Kubica werd een waardig vervanger gevonden voor Alonso. Zelfs meer dan dat, want waar Alonso juist zijn motivatie leek kwijt te raken, is Kubica erop gebrand het team vooruit te helpen. De Pool wordt veelvuldig geprezen voor zijn inzet. Volgens teambaas Boullier is het grotendeels aan Kubica te danken dat Renault weer vooraan meestrijdt.

Tweede rijder Petrov leek vooral te zijn aangenomen vanwege zijn zak sponsorgeld. De Rus heeft echter bewezen over een flinke dosis talent te beschikken. Als hij erin slaagt minder fouten te maken, heeft hij een goede kans zijn stoeltje volgend jaar te behouden.

Er liggen echter veel kapers op de kust, want aangezien Red Bull, Ferrari, McLaren en Mercedes hun rijders al hebben vastgelegd, is de plek naast Kubica de meest begeerde positie die nog beschikbaar is.

Toekomstperspectief
Het nieuwe bewind en de positieve inbreng van Kubica hebben ervoor gezorgd dat Renault weer volop meedoet. Als het de stijgende lijn kan blijven doortrekken, moet het Franse team volgend jaar in staat worden geacht regelmatig podiumplaatsen en misschien wel overwinningen te behalen.