De Ferrari-motor draaide tijdens de wintertests nog niet op volle toeren en er zit dus zeker meer in voor als deze dat straks in Melbourne wel doet. Dat vertelt Romain Grosjean.

Grosjean, die rijdt voor Ferrari-klant Haas, vertelt aan Motorsport-Total dat het vermogen van de Italiaanse V6-motoren tijdens de wintertests nog niet ten volle is benut.

“We hebben nog geen gebruik gemaakt van de maximale power in kwalificatie-afstelling”, meldt de Fransman. “Dat zal namelijk pas tijdens de echte raceweekends gaan gebeuren.”

Ondanks dat was het al wel duidelijk merkbaar dat Ferrari’s 2017-motor weer een stuk beter is dan die van vorig jaar: “Ferrari heeft goed werk gedaan”, zegt Grosjean, die vooral ook de driveability prijst.

Grosjean echoot zo de woorden van zijn Haas-teambaas Günther Steiner, die Ferrari eerder prees voor de stap vooruit met de 2017-motor en de betrouwbaarheid daarvan.

Mercedes, Renault en Honda
De Ferrari-motor is echter niet de enige V6 turbokrachtbron die vanaf komende vrijdag in Melbourne extra toeren zal draaien of flink verbeterd zal zijn.

Renault liet eerder al weten dat het tijdens de tests vanwege enige ERS-issues grotendeels met een conservatief afgestelde motor reed, terwijl het in Melbourne tevens met een update komt.

Die update is erop gericht de betrouwbaarheidsproblemen op te lossen waar het fabrieksteam en klanten Red Bull en Toro Rosso mee te maken hadden.

Mercedes brengt ondertussen voor al haar teams de nieuwste specificatie motor naar Melbourne. Het Mercedes-fabrieksteam testte deze al in de laatste testweek en de klantenteams krijgen deze nu dus ook.

Honda, dat enorm veel problemen had tijdens de tests, heeft al laten weten erop te vertrouwen de betrouwbaarheid op orde te hebben in Melbourne, al zal performance een ander verhaal zijn.

Met de Renault-motor waren ook de nodige problemen tijdens de test.