Romain Grosjean vloog wat schlemielig van de baan in de verkenningsronde, waardoor zijn race al over was voordat hij begonnen was: “Niet mijn schuld”, oordeelt de Fransman: “Die regenbanden zijn gewoon niets waard.”

Romain Grosjean had zichzelf zo mooi als zevende gekwalificeerd, maar een dag later koopt hij daar niets meer voor als nog voor de race bij het opkomen van startfinish in de muur verdwijnt. De Fransman werd op de kletsnatte baan in São Paulo naar eigen zeggen passagier van zijn eigen auto.

“From hero to zero”, zo noemt Grosjean zijn eigen optreden, of het uitblijven daarvan: “En de uitgangspositie was nog wel zo goed.  Ik reed enkele verkennende rondjes over de baan, en het ene moment reed ik nog rechtuit, het andere moment was ik de controle over de auto na een flinke dosis wielspin compleet kwijt.”

Crashes van Kimi Räikkönen en Marcus Ericsson tijdens de race doen Grosjean zich dan ook afvragen of de volwaardige regenbanden van Pirelli wel doen waar ze voor ontworpen zijn. Zijn conclusie: “De full wets zijn waardeloze banden en bieden geen enkele grip op een flink natte baan. Die banden moeten echt verbeterd worden, want het kan niet zo zijn dat we, terwijl we rechtuit rijden, opeens linksaf of rechtsaf van de baan vliegen.”

Räikkönen
Romain Grosjean krijgt bijval van Kimi Räikkönen die eveneens zijn race in de muur zag eindigen: “De regenbanden zoals we ze nu aangeboden krijgen zijn heel erg kwetsbaar. Het gevaar van aquaplaning ligt met deze banden altijd op de loer.”

Räikkönen is van mening dat de regenbanden er in de loop der jaren niet beter op zijn geworden: “De regenbanden van enkele jaren geleden zouden geen enkele moeite hebben gehad met het weertype waar we vandaag mee te maken hadden.”