De veranderingen die Pirelli sinds 2014 aan haar banden heeft gemaakt als gevolg van de introductie van de V6-motoren, hebben het inhalen een stuk lastiger gemaakt volgens Lotus-coureur Romain Grosjean.

De Fransman is van mening dat er op de banden die Pirelli vóór 2014 leverde lekker geracet kon worden: “Want je manier van rijden had veel meer invloed op de banden van twee of drie jaar geleden, vooral wat betreft de slijtage”, vertelt hij aan Autosport. “Als je daarmee aan het begin van de race wat inhield, had je later een voordeel ten opzichte van mensen die dan op versleten banden reden en kon je echt proberen om in te halen.”

“Die banden boden daar veel meer kansen toe dan de huidige Pirelli’s, want ongeacht hoe je rijdt is de slijtage van deze banden voor iedereen zo goed als hetzelfde”, zegt Grosjean over de door Pirelli bewust bestendiger gemaakte banden die zo zijn geconstrueerd om de hoeveelheid koppel van de in 2014 geïntroduceerde V6-turbomotoren goed te kunnen verwerken en weerstaan.

“De banden uit 2012 en 2013 verloren echt heel veel grip als de slijtage toenam, wat iets was wat je dus kon uitbuiten. Met de Pirelli’s van vandaag de dag kan dat niet echt, want deze slijten niet alleen veel regelmatiger, maar zijn ook erg gevoelig voor overhitting. Als je tijdens een rondje aanzet en net over de schreef gaat, verlies je gelijk grip, net zoals dat gebeurt als je heel dicht achter een andere coureur rijdt.”

“Dat maakt het inhalen heel lastig”, meent Grosjean, die naar wat hem tijdens de Grand Prix van Oostenrijk overkwam verwijst om dat te illusteren: “Ik zat achter Sergio Pérez. Hij had de harde band en ik de zachte. Ik had dus meer grip moeten hebben, maar kwam er simpelweg niet langs, want telkens als ik begon te pushen, raakten de banden overhit en verloor ik grip. Je moet deze banden dus echt in hun operating window houden.”