De haaienvinnen gaan in de ban, de T-wings verdwijnen en er wordt serieus werk gemaakt van cockpitbescherming. Dat zijn een aantal van de beslissingen die de Strategy Group heeft genomen voor 2018.

De roep om een einde aan de haaienvinnen en T-wings klinkt al langer en de Strategy Group heeft dus besloten daar gehoor aan te geven, want deze elementen verdwijnen met ingang van volgend jaar van de Formule 1-bolides, of worden in elk geval een stuk ‘beperkter’, zoals de FIA dat verwoordt.

Een andere beslissing van de Strategy Group is om een vervolg te geven aan studies naar betere cockpitbescherming. Concepten zoals het recentelijk voorgestelde veiligheidsschild krijgen daarbij prioriteit, waarmee dus ook de FIA afstapt van haar eigen voorkeur voor de halo.

De bedoeling is wel dat het veiligheidsschild, in welke vorm dat er ook mag komen, eerst uitgebreid getest wordt, ook op het circuit. Dit moet snel gebeuren, want de Strategy Group is van mening dat er in 2018 echt cockpitbescherming moet komen.

En verder…
Heeft de Strategy Group besloten dat er strengere maatregelen komen om het vermeende verbranden van olie als brandstof in de motor tegen te gaan.

Bandenleverancier Pirelli krijgt ondertussen toestemming met oudere bolides (met smallere wielen) regenbanden te ontwikkelen voor 2018. Dit betreft vermoedelijk voornamelijk testwerk dat Pirelli moet doen.

Verder volgt er met ingang van 2018 als een race na een rode vlag wordt hervat voortaan standaard een staande herstart.

Nog voor dit jaar, met ingang van het raceweekend in Spanje van 12 t/m 14 mei, is verder besloten dat de namen en startnummers op de bolides voortaan beter zichtbaar moeten zijn. Aan deze regel wordt, zo waarschuwt de FIA, voortaan strikt vastgehouden.