Waar de vorige generatie nieuwkomers Hispania, Caterham en Marussia na drie, vijf en zeven jaar weer van het toneel verdwenen, na bij elkaar slechts drie punten te hebben gescoord, staat Haas halverwege haar derde seizoen al op 127 punten. In tegenstelling tot de vorige nieuwe teams, doet Haas écht mee, en het gaat almaar beter. “We hebben laten zien dat je als nieuw team succesvol kunt zijn.”

Hij is trots, teambaas Günther Steiner, en waarom ook niet: na de eerste tien races van 2018 heeft Haas al 51 punten gepakt, meer dan de 29 die het in totaal in debuutseizoen 2016 bij elkaar reed, en meer dan de 47 die het in heel 2017 verzamelde. En dat met een budget dat volgens Steiner “aan de lagere kant van de paddock” is. En met maar tweehonderd mensen, terwijl er bij teams als Mercedes en Red Bull duizend rondlopen, en zelfs bij Renault – een directe rivaal in het huidige kampioenschap – nog altijd zeshonderd.

Teambaas Steiner (links) met eigenaar Gene Haas.

Het geheim achter Haas’ low budget-succes als nieuwkomer? Het vanaf het begin anders doen. Haas koopt wat het kan bij Ferrari, de rest – zoals het aerodynamisch ontwerp van de auto – doet het ‘zelf’. Dat wil zeggen, in samenwerking met chassisfabrikant Dallara. “Andere nieuwe teams die het vóór ons probeerden, waren een beetje dom”, zegt Steiner in interview met FORMULE 1. “Begrijp me goed: er zaten intelligente mensen en ze deden niks verkeerd, maar wel veel van hetzelfde. Met de grote teams concurreren, op dezelfde manier, lukt niet.”

“Ze maakten het zichzelf te moeilijk”, zegt Steiner over de gefaalde projecten van vorige nieuwkomers die het wel even dachten te maken in de Formule 1. Of Haas dan zo slim is? Dat wil Steiner niet zeggen. “Maar het is in elk geval slimmer dan wat andere nieuwe teams hebben gedaan.” Steiner wil de ‘methode Haas’ zeker niet de enige manier noemen: “Misschien kan het prima op de klassieke manier, of is er een andere, betere manier. Maar”, benadrukt hij: “Wij geloofden niet in de klassieke manier, zijn een andere weg ingeslagen en het werkt.”

Dat blijkt, in Haas’ vijftigste Grand Prix, in Oostenrijk, scoorde het met een vierde en vijfde plek voor Romain Grosjean en Kevin Magnussen het beste resultaat uit haar prille bestaan. In de nieuwste FORMULE 1 lees je er alles over, en over Haas’ eigenwijze Amerikaanse aanpak. FORMULE 1 nr. 10 ligt nu in de winkel of is hier online te bestellen.