Het team van Haas heeft met Hiroshi Tomitsuka een bandenexpert binnengehaald die afkomstig is van Bridgestone, dat vóór Pirelli bandenleverancier in de Formule 1 was.

Tomitsuka heeft in die zin ook Formule 1-ervaring en zijn komst naar de Amerikaanse renstal wordt tegenover Motorsport-Total bevestigd door Haas’ chief engineer Ayao Komatsu. Haas heeft de laatste jaren vaak met balansproblemen gekampt (los van de remproblemen waar het in 2016 en 2017 af-en-aan mee worstelde) en de komst van een specifieke ‘bandenman’ moet dat helpen verzachten.

Tot op heden moest Haas het doen met het zelf bestuderen van de data die het over de Pirelli-banden verzamelde. “Je bent echter beperkt in wat de data je vertellen en je moet het verhaal achter de cijfers ook kunnen begrijpen. Daarvoor heb je dus iemand nodig die zelf banden heeft ontwikkeld”, doelt Komatsu op Tomitsuka. “Daarnaast helpt het om experts op een bepaald gebied te hebben waar je op kan vertrouwen, zodat de andere engineers zich op de mechanische werking van de auto kunnen concentreren”, benadrukt hij.

Tomitsuka was eerder werkzaam voor Bridgestone, dat van 1997 tot en met 2010 in de Formule 1 actief was. Bridgestone vocht bandenoorlogen uit met Goodyear en Michelin, maar was ook enkele jaren de enige leverancier, zoals Pirelli dat sinds 2011 is.