Op Suzuka haalde Haas met beide auto’s het laatste deel van de kwalificatie, en dat lukte het jonge team nog niet eerder. Het is een welkome opsteker voor de Amerikaanse renstal.

Romain Grosjean stuurde zijn bolide naar de achtste startplek, terwijl teamgenoot Esteban Gutiérrez die van hem op de tiende positie kwalificeerde, zes tienden van een seconde achter Grosjean.

Het scheelde zelfs niets of Grosjean had van de zesde plaats mogen vertrekken: de Fransman reed exact dezelfde tijd als Sergio Pérez, maar deed dat net iets later. Daardoor werd de Force India-coureur zevende, en schoof hij als laatste coureur een plekje op dankzij de gridstraf van Sebastian Vettel.

“Ik ben dolbij voor het team”, zegt Gutiérrez. “Het is heel verrassend dat we twee auto’s in Q3 hebben gekregen nadat we het weekend vanuit zo’n lastige uitgangspositie waren begonnen.”

Problemen
Gutiérrez doelt op de Grand Prix van Maleisië, die voor Haas bijna niet slechter had kunnen verlopen. Grosjean eindigde door een kapotte achterrem al in de openingsfase in de grindbak, terwijl Gutiérrez zelf de strijd moest staken nadat er een voorwiel van zijn auto was gevallen.

In Japan hielden de problemen aanvankelijk nog niet op. Gutiérrez verloor op vrijdag een hoop tijd wegens een mechanisch probleem. Grosjean kampte ondertussen met remproblemen, die de Fransman drie weken geleden in Singapore al een paar crashes bezorgd hadden.

Maar nu starten de Haas-coureurs dus allebei in de top tien. “Het wordt een lange race op een moeilijk circuit”, zegt Grosjean over de kansen van Haas tijdens de race op Suzuka, het circuit waar hij zelf rondenlang aan de leiding reed in 2013. “De bandenslijtage wordt belangrijk. Maar als de balans net zo goed is als vandaag, komt dat wel in orde.”