Het omgaan met de Pirelli-banden is een aandachtspunt voor Mercedes, waarbij het volgens Lewis Hamilton goed werk heeft gedaan op de eerste testdag in Bahrein.

Hamilton, de nummer twee in het WK, zat daarbij op de dinsdag in Bahrein achter het stuur van de Mercedes W08, de bolide die minder goed met de banden omspringt dan de SF70H van rivaal Ferrari.

Tijdens de seizoensopener in Australië ging Hamilton (achteraf) te vroeg naar de pits omdat hij het gevoel had dat de banden ‘op’ waren, wat één van de dingen was die Ferrari’s Sebastian Vettel aan de zege hielpen. Tijdens race drie, afgelopen weekend in Bahrein, hadden Hamilton en zijn teamgenoot Valtteri Bottas vervolgens veel last van de slijtage van de achterbanden.

Hamilton had vooraf dus al aangegeven dat Mercedes de test in Bahrein goed kan gebruiken om de banden beter te begrijpen. De dinsdag op het Bahrain International circuit was daarbij, ondanks lastige omstandigheden vanwege de hitte en wind, nuttig en leerzaam, vertelt Hamilton.

“We hebben namelijk alsnog veel kunnen doen”, zegt de coureur die dinsdag 97 ronden aflegde en de snelste tijd reed. “Onze focus lag op het beter begrijpen van de banden en hoe de achterkant van onze auto zich gedraagt, zodat we onze long runs – vooral op de superzachte banden – kunnen verbeteren.”

“We hadden dus een specifiek doel voor ogen en het is positief dat we ons op dat vlak als team hebben verbeterd”, verklaart Hamilton, die alvast vooruitblikkend op de volgende race, in Sotsji, voorspelt dat Mercedes daar sowieso minder last zal hebben van bandenslijtage en het potentieel van de W08 hopelijk meer kan benutten. “De baan in Sotsji is minder zwaar voor de banden, dus ze gaan er als het goed is langer mee. Hopelijk gaat het daar meer om hoe snel onze auto is dan hoe hij met de banden omgaat.” Nadat Hamilton dinsdag testte, zit Bottas woensdag in de auto.

Het hoofdpunt op de agenda voor Mercedes: de banden beter leren begrijpen.