Sowieso wordt Ferrari’s enorme motorvermogen in de eerste plaats misschien wel ingeperkt door de ligging van het Autódromo, ruim 2200 meter boven zeeniveau. De lucht is daardoor ijl, wat nivellerend kan werken qua motoren. Een ander sterk punt van Ferrari is de zogenaamde efficiëntie van de auto. Deze heeft relatief weinig luchtweerstand, waardoor hij makkelijk ‘door de lucht snijdt’. Daar staat tegenover dat hij ook relatief minder downforce genereert, en dat is in ijle lucht dan weer onhandig, aldus Vettel. “Dat onze auto vrij efficiënt is, is hier wellicht niet zo’n voordeel”, erkent de Duitser zodoende, al acht hij Ferrari nou ook weer niet kansloos. “Ons totaalpakket is alsnog goed geschikt voor in elk geval een deel van de baan, al liggen andere stukken ons minder goed. We moeten maar zien hoe het gaat.” Hamilton houdt hoop voor race
Wat dat betreft is ook Hamilton nog hoopvol, want hoewel hij niet op pole rekent, denkt de vijfvoudig wereldkampioen wel dat de race sowieso een ander verhaal kan worden dan de kwalificatie. “We hebben de afgelopen weekends wel gezien dat de kwalificatie niet alles zegt”, zo kan hij met recht aanvoeren, met Mercedes dat ondanks het uitblijven van polepositions de laatste twee races heeft gewonnen. “Het gaat er vooral om te zorgen dat je een goede auto hebt voor de race.” Zeker met ook nog kans op regen voor het weekend in Mexico. Lees ook: Toto Wolff: ‘Mexico draait om schadebeperking, is Mercedes’ lastigste race van de laatste vier’