Autodromo Temas de Rio Hondo in Argentinië bracht Tom Coronel niet het gewenste succes tijdens het achtste raceweekend van het FIA WTCC.

Op deze voor het WTCC nieuwe baan haalde de 41-jarige Coronel tijdens de vrije trainingen  een tiende en dertiende plaats. Later bracht de  kwalificatie geen echte verbetering en resulteerde – na een misverstand met teamgenoot O’Young – voor Tom Coronel zelfs met een zestiende startplaats.

“Tijdens de vrije trainingen ging het redelijk en reed ik rond een tiende tijd. In de kwalificatie wachtte ik tot de laatste vijf minuten om samen met mijn teammaatje Darryl O´Young in elkaars slipstream naar een goede tijd te rijden. Door een misverstand ging dat niet goed. Wij raakten elkaar zelfs en meer dan een zestiende plaats zat er voor mij niet in. Echt jammer,” verklaart Coronel.

Daarmee verviel voor de beide BMW-coureurs van ROAL Motorsport ook de top12-kwalificatie. Na de dubbele opwarmronde, waarin Tom Coronel vanuit zijn BMW het live commentaar voor de Eurosportkijkers verzorgde, klom de Nederlander in de eerste raceronde op naar een achtste positie. In de hectiek van die beginfase was er sprake van de nodige tikjes en als gevolg daarvan liep de rechtervoorband van zijn BMW langzaam leeg. Voor Tom Coronel zat er niet meer in dan voortijdig de pits op te zoeken.

Lekke band

“De eerste race ging lekker. Ik kwam goed weg en pakte gelijk de nodige plaatsen. Maar om mij heen werd er flink wat getikt. Soms ook omdat rijders op het gladde gedeelte terechtkwamen en weer terugstuurden naar de ideale lijn. Tijdens een van die acties raakte iemand mijn rechtervoorband die daarna zachtjes leegliep. Ik kreeg steeds meer last van onderstuur, had nog een akkevietje met Thompson en ben daarna de pits ingereden.”

Race twee begon hij sterk en eindigde uiteindelijk met een negende plaats en de nodige punten. In het FIA Wereldkampioenschap voor Toerwagens bezet Tom Coronel nu de negende positie met precies 100 punten.

Lastige baan

Na afloop verklaarde Tom Coronel: “Dit was voor het WTCC maar ook voor mij een nieuwe baan. Een mooi breed circuit, maar daar kon je niet zo heel veel mee, want buiten de ideale lijn was het superglad. Daarmee werd het een lastige baan, omdat je de bochten niet optimaal kon benutten.”

“Race nummer twee begon voor mij ook met een mooie start. Ik kwam er goed doorheen en had daarna een leuk gevecht met drie SEAT´s. Een van die mannen, Basseng, probeerde mij op het snelle rechte stuk uit te remmen, maar dat ging mis. Het vloog voor mij langs de baan af. Even later hadden Valente en mijn teamgenoot O´Young het met elkaar aan de stok en misten mij maar net toen ze van de baan tolden. Ook dit was weer een  erg rommelige race waarin het nodige gebeurde. Allemaal kleine dingetjes. Een tikje hier, een klapje daar. Toch lukte het zonder al te veel schade de finish te halen en met die negende plaats weer een paar puntjes bij elkaar te sprokkelen”, aldus de BMW-coureur.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. statistics, marketing Wijzig uw instellingen om deze content te zien.