*

Hoe je de grid dichter bij elkaar brengt? ‘Een stabiel reglement’, zegt Horner

Daan de Geus

Daan de Geus

23 december 2018 12:00

Hoe je de grid dichter bij elkaar brengt? ‘Een stabiel reglement’, zegt Horner
Sutton Images

Hoe je het Formule 1-veld dichter bij elkaar brengt? “Een stabiel reglement”, aldus Red Bull-teambaas Christian Horner, die dan ook geen voorstander is van de nieuwe 2019-regels.

Niet dat het hele technisch reglement volgend seizoen op de schop gaat, maar er gaat wel het een en ander veranderen. Te beginnen met bredere en minder complexe voorvleugels, al worden ook de brake ducts bij de voorwielen en barge boards versimpeld en komen er iets grotere achtervleugels.

Lees ook: F1 voert plan door om inhalen per 2019 makkelijker te maken

De voorvleugels voor 2019, zoals hier getest door Williams, zijn een stuk simpeler qua ontwerp.

“Een significante verandering”, stelt Horner toch in gesprek met Crash.net. En: “Een aardige kostenpost ook.” Vooral de veranderingen aan de voorvleugel hebben namelijk veel effect op de rest van de aerodynamica van de bolides, waarbij het beoogde doel is het volgen en inhalen makkelijker te maken met de 2019-auto’s.

Gaat dat lukken? Horner weet het zo net nog niet. “Misschien een beetje, maar ik denk niet dat het heel merkbaar zal zijn.”

Wat Horner betreft waren de 2019-regels ook niet doorgevoerd – zeker niet zo overhaast zoals volgens hem is gebeurd op aandringen van de FIA en met steun van Mercedes en Ferrari. “Achteraf denk ik dat alle teams het daar over eens zijn, maar laten we het een paar races aankijken alvorens te oordelen.”

Lees ook: Marko: ‘Mercedes stemde in met 2019-regels om Red Bull een hak te zetten’

Waar Horner wel zo goed als zeker van is: dat de veranderingen het veld (nog?) verder uit elkaar zullen trekken. “Het is namelijk onvermijdelijk dat sommige teams er goed op inspelen en andere teams niet.” In plaats van de teams dichter bij elkaar te brengen is het dus ‘waarschijnlijker dat je meer gaten ziet’, zegt Horner.

“De beste manier om de grid close bij elkaar te brengen, is om stabiele regels te hebben, want dat betekent dat de teams dichter bij elkaar komen”, doelt hij op hoe dit dan op (langere) termijn vanzelf gebeurt.

Force India heeft de 2019-voorvleugel ook al uitgeprobeerd.