*

0

Formule1

Marko: ‘Mercedes stemde in met 2019-regels om Red Bull een hak te zetten’
| Daan de Geus | Sutton Images

Marko: ‘Mercedes stemde in met 2019-regels om Red Bull een hak te zetten’

Red Bulls Helmut Marko is er van overtuigd dat Mercedes vooral voor de aerodynamische regelwijzigingen voor 2019 heeft gestemd om Red Bull dwars te zitten.

Wie precies voor en tegen de regels hebben gestemd die het inhalen vanaf 2019 makkelijker moeten maken door de aerodynamica te versimpelen, is niet officieel gecommuniceerd. Red Bull heeft echter publiekelijk aangegeven dat het tegen was, terwijl Mercedes heeft erkend dat het bij de meerderheid hoorde die voor heeft gestemd en de regels er zo door heeft gekregen.

Aan Auto, Motor und Sport vertelt Marko daarbij wel te weten waarom Mercedes voor was: “Ze hebben ingestemd omdat ze al aan de max zitten met hun aerodynamische concept. Ze willen daarom weer vanaf nul beginnen, en ze weten ook dat ze ons zo pijn kunnen doen”, verklaart hij, erop zinspelend dat Red Bull het beter voor elkaar heeft qua aerodynamica en juist nog wel verder kan met haar concept.

Marko en Wolff: niet de beste vrienden…

Mercedes-teambaas Wolff is niet direct op de uitspraken van zijn landgenoot ingegaan, maar de Oostenrijker heeft wel toegelicht waarom Mercedes met de wijzigingen heeft ingestemd: “Aanvankelijk waren we licht tegen verandering, omdat we deze regels kennen en er competitief onder zijn. Maar de FIA heeft zijn werk goed gedaan met de studie naar dit onderwerp en als regerend kampioen willen we niet bekend komen te staan als het team dat altijd tegen verandering stemt”, vertelt hij Autosport.

Van de topteams steunde behalve Mercedes ook Ferrari het voorstel voor de reglementswijzigingen. Onbegrijpelijk, vindt Red Bull-teambaas Christian Horner, die de regels juist ‘niet goed doordacht’ vindt. “Er is geen garantie dat dit gaat werken, het is met veel te veel haast doorgevoerd”, verklaarde hij tijdens het afgelopen raceweekend in Spanje.

Bandenspanning
De onenigheid over de regels is niet het enige politieke pressiepunt uit Barcelona: Mercedes en Red Bull stonden eveneens tegenover elkaar wat betreft veranderingen die Pirelli aan de banden heeft doorgevoerd. Zowel in Spanje als in de opkomende races in Frankrijk en Engeland wordt gereden met banden met een minder dikke rubberlaag. Een verandering die volgens Marko op wens van Mercedes is doorgevoerd, al counterde Wolff ook dat en liet Red Bulls Max Verstappen zich ontvallen dat het eigenlijk niet uitmaakte.

Meer nieuws

Vorig bericht | 17-05-2018 - 17:30 Zo dreigt Ferrari de Formule 1 te verlaten Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 18-05-2018 - 10:14 Lowe: ‘Wisten vanaf ronde één dat het niet goed zat met nieuwe Williams’ Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
  • Formule 1 nr. 4 is uit!
  • Formule 1 nr. 3 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Zegetocht Hamilton | Verstappen terug op podium | Interview Niki Terpstra | DTM-debuut Robin Frijns | Voorpublicatie MaxMania | Dreigement Ferrari Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Monaco 2018 2018/05/24 11:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit de Monaco

  • LocatieMonaco

  • Aantal rondes78

  • Afstand per ronde3,340 kilometer

  • Totale afstand260,286 kilometer

Planning GP Monaco

  • Begint: 24-5-2018 11:00

    GP Monaco 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 24-5-2018 15:00

    GP Monaco 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 26-5-2018 12:00

    GP Monaco 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 26-5-2018 15:00

    GP Monaco 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 26-5-2018 15:00

    GP Monaco 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 26-5-2018 15:27

    GP Monaco 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 26-5-2018 15:48

    GP Monaco 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 26-5-2018 16:00

    GP Monaco 2018 – Startopstelling
  • Begint: 27-5-2018 15:10

    GP Monaco 2018 – Race

Circuit de Monaco