De Formule 1 heeft een pakket aerodynamische wijzigingen doorgevoerd om het inhalen per 2019 makkelijker te maken. De sport zit echter niet stil, en blijft manieren evalueren om het makkelijker te maken voor coureurs om elkaar te volgen en passeren.

De FIA meldt op haar website dat een eerder voorgesteld plan om voor meer inhaalacties te zorgen is goedgekeurd. Het gaat daarbij om aerodynamische wijzigingen aan de auto’s. Te beginnen met simpelere voorvleugels, grotere achtervleugels (wat het drs-effect moet vergroten) en minder complexe brake ducts.

De wijzigingen moeten het mogelijk maken voor coureurs om dichter op elkaar te rijden, met minder last van de turbulente lucht die van de auto van een voorganger af komt. Inhalen moet hierdoor, en door het grotere drs-effect, makkelijker worden. Zoals gezegd blijft de FIA kijken naar verdere maatregelen om nog vóór 2021, als de regels helemaal op de schop gaan, door te voeren om voor meer actie te zorgen.

Dat het huidige pakket aan veranderingen er door is gekomen, is enigszins verrassend. Aanvankelijk zouden zeker niet alle teams er positief op hebben gereageerd. Het draagvlak onder teams zou nog altijd niet unaniem zijn geweest, maar de F1 Commission die erover gaat, bestaat behalve de teams ook uit afgezanten van de FIA, rechtenhouder Liberty Media, circuits en sponsoren en keurde het goed.

Meer (inhaal)actie, dat is het doel van de reglementswijzigingen.