Volgens Auto, Motor und Sport willen Brawn en co. af van voorvleugels die uit te veel verschillende elementen bestaan. Minder complexe voorvleugels zouden relatief gezien ook minder last hebben van de turbulente lucht die van een voorgaande auto af komt, wat het makkelijker moet maken voor coureurs om elkaar te volgen. Wat de achtervleugel betreft ligt er een plan om het bovenste paneel dat openklapt als DRS wordt gebruikt, groter te maken. Dit moet ervoor zorgen dat het ‘DRS-effect’ (en dus het snelheidsverschil) groter wordt, wat inhalen makkelijk moet maken. Momenteel zou het openklappen van de achtervleugel zo’n twintig kilometer per uur winst opleveren, met dit idee moet dat naar 25 km/u gaan. Regeldruk
De FIA en Liberty Media hebben er bewust voor gekozen de plannen nu al aan de teams voor te leggen. Zolang er voor 30 april goedkeuring is van een meerderheid van de teams, kunnen de verandering immers per 2019 worden doorgevoerd. Na 30 april is er unanimiteit vereist om de wijzigingen er nog voor 2019 door te krijgen. Voor de FIA en Liberty Media zaterdag met de teams om tafel gaan om de inhaalproblemen op te lossen, presenteren ze vrijdag in de loop van de dag hun toekomstvisie voor de sport vanaf 2021 aan de teams en motorfabrikanten. Daarbij gaat het vooral om het nieuwe motorreglement en financiële afspraken binnen de sport. Lees ook – Verstappen pleit voor rigoureuze veranderingen: ‘Niet belangrijk wat wij als coureurs nou leuker vinden’