Ross Brawn, de sportief directeur van de Formule 1, erkent dat de sport een ‘inhaalprobleem’ heeft. “Inhaalacties zijn een vitaal ingrediënt, waar tijdens de seizoensopener in Australië een gebrek aan was.” Een oplossing gaat echter tijd kosten, waarschuwt Brawn.

De opmerkingen van Brawn volgen na een Grote Prijs in Australië waarin het aantal pure inhaalacties op de vingers van een hand te tellen was en bijvoorbeeld de snellere Lewis Hamilton na de safetycar klem zat achter koploper Sebastan Vettel, Daniel Ricciardo niet aan Kimi Räikkönen voorbij kwam en Max Verstappen eerst door Kevin Magnussen werd opgehouden en later niet langs Fernando Alonso kon.

Formule 1-topman Brawn.

“Als er geen groot snelheidsverschil is tussen de ene en andere auto, is het bijna onmogelijk voor de achtervolger om de coureur voor hem in te halen”, constateert Brawn, die het jammer vindt dat er zo weinig echte wiel-tegen-wiel duels te zien waren. “Het is echter cruciaal voor de sport om auto’s te hebben waarmee je elkaar op korte afstand kan volgen en kan duelleren.”

Het gebrek aan inhaalacties in Melbourne volgt na een 2017 waarin het aantal inhaalacties met bijna 49 procent daalde vergeleken met een jaar eerder. Dat het aantal inhaalacties sindsdien zo is gedaald, is toe te schrijven aan de meer downforce-afhankelijke en bredere bolides die in 2017 werden geïntroduceerd.

Brawn werkt met een studiegroep aan het oplossen van het inhaalprobleem, waarbij de Formule 1 en regelgever FIA aerodynamisch onderzoek doen in zowel de windtunnel als middels computersimulaties. “We moeten naar een ontwerp toe dat net zo snel is als de huidige auto’s, maar coureurs ook toestaat close met elkaar te racen. Dat is één van onze doelen voor 2021″, vertelt hij.

Dat het nog enkele jaren gaat duren voor er een oplossing is, komt volgens Brawn omdat het probleem op ‘gestructureerde wijze’ moet worden opgelost. Zomaar een aantal veranderingen doorvoeren kan immers averechts werken. Brawn roept echter de hele Formule 1 op mee te werken. “Want de fans willen een show zien en inhaalacties zijn de beste vorm van spektakel.”

Oud-Formule 1- en Indycar-kampioen Mario Andretti vertelde eerder aan Autosport dat de Formule 1 het verkeerde pad in is geslagen met de 2017-auto’s en beter een voorbeeld had kunnen nemen aan Indycar. In de Amerikaanse raceklasse is dit jaar een universele aero kit ingevoerd die juist minder downforce genereert. Tijdens de Indycar seizoensopener werd daarmee flink meer ingehaald dan eerdere jaren.

In de eerste Indycar-race van 2018 werd een stuk meer ingehaald, mede dankzij een nieuwe aero-kit. Foto: Indycar Media.