Het heet in de Formule 1 het size zero-concept, het zo strak mogelijk ‘inpakken’ van de motor en koeling aan de achterkant van de auto voor aerodynamisch gewin. Het ‘maatje nul’ zit Honda echter iets te strak: “Het maakte ons soms wel wat benauwd.”

Dat vertelt Toyoharu Tanabe, de chef van Honda’s Formule 1-motorprogramma, aan Autosport. “We hebben geen serieuze problemen met de huidige configuratie”, benadrukt hij. “Maar we hebben wel wat kleine probleempjes gehad omdat het allemaal wat te strak was ingepakt”, doelt hij op de motoren achterin de Red Bulls en Toro Rosso’s.

Toyoharu Tanabe.

“Ik denk dat we iets te agressief zijn geweest met de vormgeving. We moeten dus wat aanpassingen doen, maar het is geen grote zorg”, benadrukt Tanabe, met Honda dat – zo bericht Autosport – tijdens de wintertests in Barcelona al op het circuit wat dingen heeft veranderd, maar nu bij terugkomst op de fabriek werkt aan een ‘permanente oplossing’.

Lees ook: ‘Minstens vijf zeges en de titel’: Dat verwacht Marko dit jaar van Verstappen

Het moet Honda daarbij lukken dat voor de seizoensopener in Australië, van 15 t/m 17 maart, voor elkaar te krijgen, zegt Tanabe. Qua performance zwakt Tanabe de verwachtingen bewust af. “Er zijn nog veel gebieden waarop we terrein moeten goedmaken op onze toonaangevende rivalen.”

FORMULE 1’s techniekexpert Rob van den Heijkant legde afgelopen weekend in een artikel op deze site uit dat hoe breed of smal het ontwerp van een auto aan de achterkant is, vooral een kwestie van koeling is: “Want de motoren zijn helemaal niet super groot, daar ligt het niet aan.”

Lees ook: Techniek: ‘Mercedes deed duidelijk iets anders dan Ferrari, Honda blijft vraagteken bij Red Bull’

Koeling is daarbij ‘vooral een kwestie van geld’. “Want duurdere, efficiëntere koeling scheelt enorm qua packaging.” Van den Heijkant merkte daarbij op dat hij de achterkant van Red Bulls RB15 niet extreem rank vindt vergeleken met de Mercedes en Ferrari. “Die ogen voor mij qua bodywork zelfs smaller.”

Bestanden uploaden