Afgelopen jaar heeft Honda ‘de betrouwbaarheid en performance‘ ook al verbeterd van het concept dat in 2017 nog voor zoveel problemen zorgde bij haar vorige partner McLaren, wat tot een breuk tussen dat team en Honda leidde. Dat Honda aanvankelijk zoveel problemen had met het huidige ontwerp komt omdat het 2017-concept compleet anders was dan dat uit 2015, toen het terugkeerde in de Formule 1. Sinds 2018 werkt Honda met Toro Rosso en dit jaar komt Red Bull daar bij. Red Bull heeft het volste vertrouwen in de Japanse fabrikant en sprak eerder haar vreugde uit dat het met de Honda-V6 eindelijk een ‘party mode‘ krijgt. Lees ook: Helmut Marko looft sterke Honda-motor: ‘Wij hebben straks ook een partymode’ Renault gaat radicaal
Honda gaat nu dus het derde jaar met de huidige concept in. Rivaal Renault, dat tot en met 2018 motorleverancier was van Red Bull, maar in 2019 alleen nog het eigen fabrieksteam en McLaren van motoren voorziet, komt komend seizoen juist wel met een nieuw concept. Lees ook: Abiteboul: Renault komt met compleet nieuwe motor in 2019 Mercedes-teambaas Toto Wolff vertelde recentelijk dat zijn team ook ‘een nieuw concept’ heeft. Wolff suggereerde dat daar wat probleempjes mee geweest zouden zijn, al vlakte engineering director Aldo Costa die zorgen gelijk publiekelijk af. Wat Ferrari qua motorconcept doet, is niet bekend.