De Honda-motor die komend seizoen achterin de McLarens ligt, zal behoorlijk anders zijn dan die van de afgelopen twee jaar. Dat zegt technisch directeur van McLaren Tim Goss.

“Voor 2017 hebben we de indeling van de verschillende motoronderdelen veranderd. Om de motor beter binnen het chassis te laten passen, en om vermogen te winnen”, zegt Goss op de McLaren-website. “We maken gebruik van de lessen uit de voorbije twee seizoenen, maar de nieuwe motor is echt speciaal opnieuw ontworpen voor dit seizoen.”

In 2015 verliep de Formule 1-rentree van Honda, als motorleverancier van McLaren, op zijn zachtst gezegd problematisch. De motoren waren chronisch onbetrouwbaar en veel te zwak. Vorig jaar ging het op beide fronten al een stuk beter, maar de Japanse krachtbron kon zich nog niet meten met de concurrentie.

Size-zero
Dat de Honda-aandrijving het niet goed deed, kwam vooral door de manier waarop die was opgebouwd. De verbrandingsmotor, de turbo en de hybridecomponenten zaten veel dichter op elkaar gepakt dan bij de motoren van Mercedes, Renault en Ferrari. Op die manier zou de Honda in het extreem slanke size zero-chassis van McLaren passen. De compacte opbouw van de motor leverde echter een hoop extra warmte op, wat de betrouwbaarheid niet ten goede kwam.

Honda kan de motorindeling nu volledig omgooien, want voor 2017 is het token-systeem afgeschaft. Dat systeem gaf de motorbouwers de afgelopen jaren een beperkt aantal punten, dat ze konden inwisselen als ze een motorverbetering wilden doorvoeren. Vanaf komend seizoen liggen er geen beperkingen meer op de motorontwikkeling.