Honda werkt aan een grote update van de motor, die ervoor moet zorgen dat de McLaren meer vermogen tot zijn beschikking krijgt. Ook zegt de Japanse motorfabrikant dat er vooruitgang is geboekt wat betreft de betrouwbaarheid van de krachtbron.

Bij de vrije trainingen op vrijdag in Melbourne kwamen Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne samen tot 84 ronden op het circuit door Albert Park. Alonso klokte bovendien in de tweede vrije training zowaar de twaalfde tijd van de dag. Daarmee lijken de betrouwbaarheidsproblemen voor de Britse renstal voorlopig ten einde.

“Het verschil in vermogen met de andere teams is nog een groot probleem”, erkent Honda’s Formule 1-baas Yusuke Hasegawa. “Om meer vermogen te genereren, moeten we het verbrandingsproces efficiënter maken. Maar om dat te doen, moeten we de hardware van de huidige krachtbron veranderen.”

Honda is bezig met het ontwerpen van een verbeterde motor, maar dat heeft volgens Hasegawa tijd nodig. De motorbaas verwacht binnen twee maanden een herziene krachtbron te kunnen presenteren.

McLaren had tijdens de afgelopen testdagen in Barcelona ook last van vibraties in de auto. Daar was bij de vrije training in Melbourne vrijdag weinig meer van te merken, zegt McLaren-directeur Zak Brown. “Het is verbeterd, maar het is nog te vroeg om te zeggen dat het helemaal opgelost is. We hebben nog geen volledige Grand Prix-afstand gereden. Maar het is mooi dat we een flink aantal ronden hebben gereden, meer dan tot nu toe op een dag. De coureurs waren tevreden met de auto. Nu moeten we zorgen dat we verder naar voren op de grid komen.”