Christian Horner, de teambaas van Red Bull, vindt het nog ’te vroeg’ om teamorders in te voeren en Mark Webber in dienst te laten rijden van Sebastian Vettel, die vecht om het kampioenschap.

Vettel gaat met een voorsprong van zes punten op Fernando Alonso aan de leiding in het kampioenschap, terwijl Webber ‘slechts’ vijfde staat en een achterstand van 63 punten op zijn eigen teamgenoot heeft.

Webber gaf gisteren zelf ook al min of meer toe dat de titel – tenzij er hele rare dingen gebeuren – geen haalbare kaart meer voor hem is, al weigert hij de hoop op te geven zolang hij nog een kleine kans heeft om het kampioenschap naar zich toe te trekken.

Met nog vier races te gaan en een volgens Horner ‘mathematische kans’ dat ook Webber nog kampioen kan worden, weigert de Engelsman vooralsnog dan ook om teamorders in te voeren bij zijn kampioenschapsteam: “Daarvoor is het nu nog te vroeg”, verkondigt hij tegenover Auto, Motor und Sport.

“Marks achterstand is weliswaar groot, maar hij heeft in theorie nog een kans om de titel te pakken. Het zou om die reden dan ook fout zijn om van hem te verlangen dat hij eventuele teamorders opvolgt”, legt Horner uit.

Horner laat Webber voorlopig dus nog voor eigen kansen rijden, maar lijkt wel aan te geven dat het niet uitgesloten is dat Webber gevraagd wordt in dienst van Vettel te rijden op het moment dat zijn eigen titelkansen verkeken zijn.

Teamorders zijn echter een gevoelig onderwerp binnen het team van Red Bull, nadat er in 2010 veel ophef ontstond over het vermeende voortrekken van Vettel ten faveure van Webber. Een jaar later, tijdens de Grand Prix van Engeland, ontstond er wederom controverse.

Tijdens de race op Silverstone werd Webber namelijk verzocht om Vettel – die er op dat moment beter voor stond in het kampioenschap – niet aan te vallen in de strijd om de tweede plaats. Webber negeerde die order destijds, maar kwam er alsnog niet langs. Na de race liet de Australiër echter herhaaldelijk (en duidelijk) weten niet gelukkig te zijn met het bevel.

Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz is daarnaast principieel tegen teamorders, zoals hij voor de finalerace van 2010 – waarin beide Red Bull-coureurs én Alonso nog kans maakten op de titel en Vettel deze uiteindelijk pakte – duidelijk maakte. In zijn ogen dient de beste coureur namelijk te winnen en zijn teamorders ook als er veel op het spel staat uit den boze.