Puma, dat Ferrari en Red Bull van top tot teen kleedt, is misschien wel het bekendste sportmerk in de Formule 1. James Clark, hoofd marketing autosport bij de Duitse gigant, legt uit waarom Max Verstappen commercieel een grote waarde heeft.

Dat Max Verstappen een grote aanhang heeft hoeft geen betoog. Maar hoeveel shirts, caps of andere producten Max Verstappen met zijn logo erop jaarlijks verkoopt, wil James Clark niet onthullen. “Laat ik het zo zeggen: Max is een van de commercieel interessantste coureurs in een goed team, en hij is zeer goed te vermarkten. Dat doet zijn manager Raymond (Vermeulen, red.) ook erg goed.”

Lees ook: Arai’s helmenman Peter Bürger: ‘Ik spreek de coureurs zelfs als ze bloot op de massagetafel liggen’

Puma produceert alle spullen met het logo van Red Bull en dat van Max. “Elk jaar maken we twee caps voor hem: de reguliere teamcap en de speciale Spa-cap.” Beide petjes vinden wereldwijd gretig aftrek, met name in Nederland.

Daar heeft Clark een eenvoudige verklaring voor. “Dat komt doordat de fans heel trouw zijn.” Lachend: “Ze zijn, in de goede zin van het woord, een beetje gek. Er zijn niet zo heel veel Nederlanders, maar ze zijn wel zeer enthousiast en loyaal.”

In de nieuwste editie van FORMULE 1, nu in de winkel of hier te bestellen, lees je alles over Puma in de Formule 1, het verschil tussen Red Bull- en Ferrari-merchandise en de commerciële waarde van Max Verstappen.