Prestaties liegen niet, maar Colin Kolles is van mening dat HRT er beter voorstaat dan sommige andere F1-teams. Hij doelt daarmee op de financiële situatie van de Spaanse renstal, die in juli overgenomen werd.

Het is al de tweede overname van het Formule 1-team dat in 2010 zijn debuut zou maken als Campos GP. Voor de eerste race werd de formatie echter al overgenomen door Juan Rámon Carabante, omdat Adrian Campos niet genoeg geld had om het team in leven te houden. Sinds juli heeft de Spaanse investeringsmaatschappij Thesan Capital echter een meerderheidsbelang in HRT.

Vooral daarom is de toekomst van het achterhoedeteam nu een stuk zekerder, stelt Kolles. De Duitser lijkt zin te hebben in de periode die voor hem ligt. Waar overleven eerst de hoofdprioriteit was, kan het team nu denken aan verder groeien.

“Mijn doelstellingen zijn altijd duidelijk”, vertelt hij tegenover Autosport. “Een team moet eerst levensvatbaar zijn om te kunnen overleven. Dat is een van de eerste doelen. Als dat je niet lukt kun je nog zoveel dromen hebben waar je niets aan hebt omdat je dan niet meer bestaat. Eerst moet het team levensvatbaar zijn en pas daarna kun je verder uitbouwen. Ik denk dat HRT redelijk zeker is van zijn toekomst.”

“Volgens mij staan wij er beter voor dan veel andere F1-teams. Nu moeten we zo snel mogelijk op oorlogssterkte komen. Ik weet dat mensen, vooral journalisten, echter ongeduldig zijn. Toch ga ik geen onrealistische doelen stellen. Je moet je team stap voor stap verbeteren. Daar gaat het om. Als de structuur beter is kun je elementen toevoegen die je team beter maken.”

Kolles wil van HRT het meest efficiënte team in de paddock maken. “We streven niet naar vijfhonderd mensen op de loonlijst”, meent de voormalig teambaas van Jordan, MF1 Racing, Spyker en Force India. “We worden een serieus F1-team dat ook de meest efficiënte renstal is. Ook in de toekomst. Het is belangrijk om dan toegewijde leveranciers te hebben of om de mogelijkheden te hebben om die onderdelen desnoods zelf te fabriceren.”

Omdat HRT niet langer op zwart zaad zit kan het team de focus nu ook langzaam verleggen naar 2012. “De voorbereidingen zijn gestart maar we willen ook erg graag de huidige auto verder verbeteren. Dingen die we voor de huidige auto bedenken kunnen echter zomaar van toepassing zijn voor het nieuwe chassis. Het gaat om een evolutie. We beginnen niet weer op nul.”

“Wel zal het een compleet nieuwe auto zijn. Er komt een nieuw reglement voor de monocoque en de neus. Daarmee verandert er een heleboel. We werken nu samen met meerdere ontwerpbureaus in Groot-Brittannië. Het plan was eigenlijk om zelf faciliteiten in Engeland te hebben. In die positie verkeren we nu alleen, misschien vanwege politieke motieven, nog niet.”

Met de nieuwe eigenaar hoeft Kolles niet te vrezen voor zijn baantje. Ook in 2012 staat hij aan het hoofd van HRT. “Mij is verteld dat ik de teambaas ben en dat ook blijf. Daar valt niets minder en niets meer over te zeggen. Ik blijf toegewijd.”