Max Verstappens crash in de kwalificatie voor de Grote Prijs van Bahrein blijkt achteraf toch niet toe te schrijven aan een mysterieuze boost van de Renault-motor achterin zijn Red Bull. Dat heeft teambaas Christian Horner aangegeven.

Verstappen vertelde na de kwalificatie, waarin hij op het eind van Q1 in bocht twee de controle verloor en vervolgens de barrière in schoof, dat zijn vreemd ogende crash veroorzaakt werd doordat de Renault-motor op dat punt van de baan door een softwarefout ineens 150 pk meer dan verwacht leverde. Dat zou ook uit data van het team zijn gebleken, meldde Verstappen.

Red Bull-teambaas Horner heeft nu, een week later, tegenover Autosport echter verdere tekst en uitleg gegeven waaruit blijkt dat er niks geks gebeurde wat de motor of iets anders technisch betreft. “Toen hij hoog op de kerbstones bij die bocht kwam, trilde zijn voet, dat is wel duidelijk. Daarnaast is het schakelen op dat punt altijd wat harkerig gegaan. Die combinatie van factoren – pushen, hoog op de kerb rijden met die trillingen én het schakelen – heeft voor de crash gezorgd. Het was een optelsom, en de uitkomst hebben we gezien.”

Renault-topman Cyril Abiteboul benadrukt ten overstaan van dezelfde publicatie dat “de motor precies deed waar met het gaspedaal om werd gevraagd”, oftewel: “Het is een geval van oorzaak en gevolg – als je op het gaspedaal drukt, gebeurt er iets met de motor. De motor reageerde daarbij precies zoals hij hoorde te reageren.”