Geld is ‘eigenlijk het probleem niet’ voor het circuit van Zandvoort om de Formule 1 naar Nederland te halen, maar het is onwaarschijnlijk dat er 31 maart al uitsluitsel komt over of de Grand Prix van Nederlander terugkeert op de kalender. Dat zegt Jan Lammers, beoogd sportief directeur van de race als die naar Zandvoort komt.

De ex-Formule 1-coureur verklaart dat in interview in het Formule 1 Café van Ziggo Sport. Daarin wordt hij uiteraard eerst gevraagd naar hoe het zit met de financiering, volgens velen hét grootste struikelblok. “Het geld is eigenlijk het probleem niet van de mensen die erachter zitten, de draagkracht is er wel”, stelt Lammers, die niet in wil gaan op namen van mogelijke sponsoren van de race, maar stelt dat de racepromotors in Zandvoort overwegen ‘het project naar zich toe te halen door middel van een handtekening’.

Lees ook: Gemeente wil 4 miljoen in bereikbaarheid Circuit Zandvoort steken voor GP Nederland

Jan Lammers. Foto: Motorsport Images.

Dat klinkt misschien opmerkelijk, maar Lammers verklaart dat doordat circuiteigenaar Prins Bernhard Jr. en de partijen om hem heen ‘qua draagkracht wel het één en ander in hun mars hebben’, al is er volgens de Zandvoorter ook door het bedrijfsleven ‘fantastisch’ gereageerd op het project.

Direct gevraagd of dit dan betekent dat het geld er is, weifelt Lammers: “Eh… Ja. Nee. De situatie is: geld is niet primair het probleem, de draagkracht om het evenement te halen, is er, daar gaat het niet om.”

Waar het dan wel om gaat? “Om meer dan het financiële.” Wat dat precies is, licht Lammers niet toe, al onthulde hij enkele weken geleden tijdens het FORMULE 1 Live Event dat het onder meer gaat om de aansprakelijkheden en andere juridische zaken. “Het is constant onderhandelen en proberen een situatie te krijgen waarin je een acceptabel risico hebt”, zei hij toen.

Terugkijken: ons FORMULE 1 Event met Lammers, Van Egmond en Van den Heijkant

31 maart geen deadline
Terug voor de camera van Ziggo Sport verkondigt Lammers verder dat de openlijk genoemde datum van 31 maart geen deadline is waarop direct uitsluitsel verwacht moet worden van of de Grand Prix naar Zandvoort komt of niet. “Die datum, die komt uit een gelekte brief van begin november, is een eigen leven gaan leiden.”

Daniel Ricciardo en David Coulthard tijdens de Jumbo Racedagen. Foto: Red Bull.

Het is ‘een richtlijn’, benadrukt hij – niet meer, niet minder. “Het komt dichterbij, maar het zal niemand verbazen dat de FOM, Formula One Management, straks uiteindelijk de hele kalender naar buiten brengt als ie geformeerd is – en laten we hopen dat Zandvoort er dan bij staat.”

Kapers op de kust?
Natuurlijk, het kan zomaar dat FOM wél besluit eerder naar buiten te treden met nieuws dat Zandvoort een plekje krijgt (“dat zou fantastisch zijn”) maar de commerciële bazen van de sport schaken ook op meerdere borden tegelijk. Zo wordt momenteel met een vijftal van de huidige circuits gesproken over contractverlenging, is het nog maar de vraag of en hoeveel de huidige kalender nog kan uitbreiden en hoe de teams daarover denken, maar liggen er ook nog kapers (zoals naar verluidt Las Vegas) op de kust.

Los van Las Vegas komt er in 2020 sowieso al een extra race op de kalender met Vietnam, terwijl er ook nog wordt gewerkt aan een Grand Prix in Miami. Interesse genoeg dus van steden voor de Formule 1. “Dat geeft wel aan hoe populair het over de hele wereld is”, zegt Lammers. “Extra reden dus voor Nederland en Zandvoort om te zeggen: dit is wel echt een prestigieus evenement dat je jezelf kan toe-eigenen.”

Max Verstappen tijdens een demo op Zandvoort. Foto: Red Bull.