Het Bahrain International Circuit ligt McLaren niet, dus het kwalificatieresultaat is weinig verrassend: Fernando Alonso wist het net tot Q2 te redden, Stoffel Vandoorne bleef in Q1 steken.

De Vlaming kwalificeerde zich daarbij als zeventiende met een Q1-tijd die een kwart seconde trager was dan die van zijn teamgenoot, die veertiende was in het eerste kwalificatiedeel en dus wel door mocht.

Vandoorne noemt zijn kwalificatierondjes ‘min of meer oké’. “Ik had wel wat problemen met mijn remmen tijdens mijn tweede run en blokkeerde ook een paar keer. Dat kwam mijn vertrouwen in de auto niet ten goede, maar qua rondetijd denk ik dat dit het wel zo’n beetje was. Veel meer zat er niet in de auto”, meent hij.

Niet verrassend, zegt Vandoorne. “Onze resultaten hier zijn zo ongeveer hetzelfde als tijdens de vorige races. We hadden ook niet veel anders verwacht.” Zondag wordt het gewoon weer alles geven, maar Vandoorne weet dat het ‘niet makkelijk’ wordt. “Qua race pace is het hier lastig voor ons”, erkent de coureur die denkt dat de bandenslijtage ook wel eens een grote rol kan spelen.

Vandoorne, die vorig jaar debuuteerde in Bahrein en toen gelijk een punt scoorde, heeft geen specifiek doel voor ogen voor de race van zondag. “Hopelijk gaat het goed, we moeten maar afwachten”, is waar hij het bij laat.

Alonso
In de andere MCL32 beleefde Alonso weinig plezier aan zijn bezoek aan Q2. Hij reed naar eigen zeggen een goede ronde, totdat zijn motor na de laatste bocht ineens kuren vertoonde. Hij moest het rondje afbreken en zette uiteindelijk geen tijd neer. “Dat deed pijn, want anders hadden we een aantal plekken verder vooraan kunnen staan”, denkt de Spanjaard, die nu van P15 moet starten.

Een bijkomend nadeel? “We moeten er zondag eerst nog een nieuwe motor in zetten, wat dan een exemplaar is dat niet perfect is afgesteld voor dit circuit. Die motor maakt z’n eerste kilometers pas tijdens de opwarmronde. Dat alles zal de race dus nog moeilijker maken dan verwacht.”

Alonso onderstreept voor de goede orde nog wel dat iedereen bij McLaren hard werkt: “Maar we hebben op het moment simpelweg geen motor waarmee we vooraan mee kunnen doen”, spreekt hij klare taal. “Het is geen ideale situatie, maar we kunnen er verder niks aan doen. We moeten maar zien wat we er morgen van kunnen maken.”