De beslissing van de FIA om de halo vanaf 2018 in te voeren op de Formule 1-auto’s ‘vernielt’ de kans om de sport populairder te maken bij het grote publiek, zegt Niki Lauda in het Duitse Auto Motor und Sport

Lauda zegt dat het slimmer was geweest om te wachten met het invoeren van de nieuwe cockpitbescherming tot er betere alternatieve geboden zijn. Eerder dit seizoen werd al getest met de aeroscreen en de shield, beide waren niet de juiste oplossing,

Maar dat is de halo ook niet, zegt Lauda. “We hebben met alledrie de opties getest, maar geen van allen waren overtuigend genoeg om in gebruik te nemen. In deze situatie is het belangrijk dat de FIA de juiste beslissing neemt, en het invoeren van de halo is dat volgens mij niet.”

De beugel die voor de coureurs langs op de auto wordt gemonteerd zou het hoofd van de coureur moeten beschermen tegen losvliegende onderdelen. Maar de halo valt niet echt in de smaak bij de fans en coureurs, zo wordt het onderdeel vaak lelijk genoemd. “De halo is echt een stap achteruit in de vooruitgang die we de afgelopen jaren hebben gehad. De auto’s zien er dit seizoen juist veel mooier uit door de nieuwe reguleringen met de bredere banden.

“We doen zo ons best om meer fans naar de sport te trekken, maar deze kans is nu vervlogen door de invoering van de halo. De halo verwoest het hele idee van de Formule 1.” Lauda is van mening dat de Formule 1 al veilig genoeg was zonder de invoering van de halo. “De FIA heeft de Formule 1 al zo veilig mogelijk gemaakt, de coureurs lopen al een minimaal risico.”

Volgens Lauda is het beter om verder te zoeken naar een andere oplossing in plaats van overhaast de halo invoeren. “We moeten verder zoeken naar een oplossing, één die niet de looks van de auto verpest.”