Naar verluidt is Verstappen door die nieuwe deal gelijk één van de grootverdieners van de Formule 1 geworden, iets wat Lauda er graag nog even inwrijft bij Marko. “Ik zei vandaag nog tegen hem: je had jezelf veel geld kunnen besparen. Wij hebben namelijk nooit met Verstappen gesproken.” Volgens Lauda heeft er echt ‘nooit een aanbod gelegen’ voor de Nederlander, waar Marko dan weer om moet lachen: “Officieel misschien niet”, luidt zijn wellicht veelbetekenende reactie. Marko benadrukt hoe dan ook, zoals hij onlangs tegenover Formule 1 deed, blij te zijn met de deal. Marko zegt ook niet het gevoel te hebben te veel te betalen voor het twintigjarige talent. “Het is duidelijk dat hij de situatie heeft gebruikt salarisverhoging af te dwingen, al zit hij nog lang niet op het niveau van Lewis Hamilton en Sebastian Vettel”, stelt Marko. Hamilton en Vettel verdienen volgens Forbes meer dan 30 miljoen euro per jaar, los van persoonlijke sponsordeals en -inkomsten. Afhankelijk van hoe hun deals in elkaar steken, moeten daar ook nog bonussen bij opgeteld worden. Zonder in detail te treden, erkent Marko wel dat Verstappen als hij kampioenschappen wint, naar dat niveau kan klimmen. “Wij werken met een vrij schappelijk basistarief, maar een lucratief bonussysteem per punt, zege en titel. Door te winnen kan hij de kassa flink laten rinkelen.” Sportief perspectief
Volgens Marko draaide het verlengen van het contract uiteindelijk echter niet om geld, maar om Verstappen van Red Bulls plannen te overtuigen. “Wij hebben hem onze plannen voor de toekomst dan ook uitgelegd.” “We hebben hem gegarandeerd dat al onze topmensen tot en met eind 2020 onder contract staan. En dat we qua motor een alternatief hebben”, doelt hij op de in twijfel getrokken toekomst met Renault, al heeft het Honda nog achter de hand door de deal tussen juniorteam Toro Rosso en de Japanners. “We zijn naar de Honda-fabriek in Sakura gevlogen. De faciliteiten daar zijn echt ongelofelijk. Dat alles heeft hem overtuigd”, zegt Marko over het totaalplaatje.