Lauda: ‘Red Bull betaalt Verstappen te veel vanwege onjuiste Mercedes-geruchten’
Sutton Images
Daan de Geus
21 december 2017
Red Bull heeft te diep in de buidel getast om Max Verstappen langer bij het team te houden, meent Mercedes-topman Niki Lauda. Volgens Lauda heeft Red Bull zich gek laten maken door onjuiste geruchten over een move naar Mercedes van Verstappen, al valt het volgens Red Bulls Helmut Marko wel mee en is hij heel blij met de deal.
Tijdens de eindejaarsuitzending van Sport und Talk aus dem Hangar 7 van ServusTV komen Lauda en Marko allebei opdraven. De sfeer zit er goed in tussen de twee goed bevriende Oostenrijkers, waarbij Lauda zijn landgenoot wat zit te plagen.
“Wat het met Marko is”, zegt Lauda: “Als hij denkt dat je iets van hem afpakt, wil hij snel een nieuw contract afsluiten”, doelt hij op geruchten dat Mercedes een oogje had op Verstappen, die – enigszins verrassend – in oktober zijn contract met Red Bull verlengde tot en met 2020.
Grootverdiener(s)
Naar verluidt is Verstappen door die nieuwe deal gelijk één van de grootverdieners van de Formule 1 geworden, iets wat Lauda er graag nog even inwrijft bij Marko. “Ik zei vandaag nog tegen hem: je had jezelf veel geld kunnen besparen. Wij hebben namelijk nooit met Verstappen gesproken.” Volgens Lauda heeft er echt ‘nooit een aanbod gelegen’ voor de Nederlander, waar Marko dan weer om moet lachen: “Officieel misschien niet”, luidt zijn wellicht veelbetekenende reactie. Marko benadrukt hoe dan ook, zoals hij onlangs tegenover Formule 1 deed, blij te zijn met de deal. Marko zegt ook niet het gevoel te hebben te veel te betalen voor het twintigjarige talent. “Het is duidelijk dat hij de situatie heeft gebruikt salarisverhoging af te dwingen, al zit hij nog lang niet op het niveau van Lewis Hamilton en Sebastian Vettel”, stelt Marko. Hamilton en Vettel verdienen volgens Forbes meer dan 30 miljoen euro per jaar, los van persoonlijke sponsordeals en -inkomsten. Afhankelijk van hoe hun deals in elkaar steken, moeten daar ook nog bonussen bij opgeteld worden. Zonder in detail te treden, erkent Marko wel dat Verstappen als hij kampioenschappen wint, naar dat niveau kan klimmen. “Wij werken met een vrij schappelijk basistarief, maar een lucratief bonussysteem per punt, zege en titel. Door te winnen kan hij de kassa flink laten rinkelen.” Sportief perspectief
Volgens Marko draaide het verlengen van het contract uiteindelijk echter niet om geld, maar om Verstappen van Red Bulls plannen te overtuigen. “Wij hebben hem onze plannen voor de toekomst dan ook uitgelegd.” “We hebben hem gegarandeerd dat al onze topmensen tot en met eind 2020 onder contract staan. En dat we qua motor een alternatief hebben”, doelt hij op de in twijfel getrokken toekomst met Renault, al heeft het Honda nog achter de hand door de deal tussen juniorteam Toro Rosso en de Japanners. “We zijn naar de Honda-fabriek in Sakura gevlogen. De faciliteiten daar zijn echt ongelofelijk. Dat alles heeft hem overtuigd”, zegt Marko over het totaalplaatje.
Naar verluidt is Verstappen door die nieuwe deal gelijk één van de grootverdieners van de Formule 1 geworden, iets wat Lauda er graag nog even inwrijft bij Marko. “Ik zei vandaag nog tegen hem: je had jezelf veel geld kunnen besparen. Wij hebben namelijk nooit met Verstappen gesproken.” Volgens Lauda heeft er echt ‘nooit een aanbod gelegen’ voor de Nederlander, waar Marko dan weer om moet lachen: “Officieel misschien niet”, luidt zijn wellicht veelbetekenende reactie. Marko benadrukt hoe dan ook, zoals hij onlangs tegenover Formule 1 deed, blij te zijn met de deal. Marko zegt ook niet het gevoel te hebben te veel te betalen voor het twintigjarige talent. “Het is duidelijk dat hij de situatie heeft gebruikt salarisverhoging af te dwingen, al zit hij nog lang niet op het niveau van Lewis Hamilton en Sebastian Vettel”, stelt Marko. Hamilton en Vettel verdienen volgens Forbes meer dan 30 miljoen euro per jaar, los van persoonlijke sponsordeals en -inkomsten. Afhankelijk van hoe hun deals in elkaar steken, moeten daar ook nog bonussen bij opgeteld worden. Zonder in detail te treden, erkent Marko wel dat Verstappen als hij kampioenschappen wint, naar dat niveau kan klimmen. “Wij werken met een vrij schappelijk basistarief, maar een lucratief bonussysteem per punt, zege en titel. Door te winnen kan hij de kassa flink laten rinkelen.” Sportief perspectief
Volgens Marko draaide het verlengen van het contract uiteindelijk echter niet om geld, maar om Verstappen van Red Bulls plannen te overtuigen. “Wij hebben hem onze plannen voor de toekomst dan ook uitgelegd.” “We hebben hem gegarandeerd dat al onze topmensen tot en met eind 2020 onder contract staan. En dat we qua motor een alternatief hebben”, doelt hij op de in twijfel getrokken toekomst met Renault, al heeft het Honda nog achter de hand door de deal tussen juniorteam Toro Rosso en de Japanners. “We zijn naar de Honda-fabriek in Sakura gevlogen. De faciliteiten daar zijn echt ongelofelijk. Dat alles heeft hem overtuigd”, zegt Marko over het totaalplaatje.
Gerelateerd nieuws
‘Red Bull krijgt het moeilijk, Pierre Waché is niet klaar om de leiding te nemen’
08 oktober 2024 13:00 - Nieuws
Red Bull ziet leegloop als ‘natuurlijk’ proces: ‘Belangrijkste is dat we Verstappen houden’
08 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Ricciardo onthult advies Jackie Stewart: ‘Hij bereidde me voor op de dieptepunten’
07 oktober 2024 16:00 - Nieuws
Newey ook na Aston Martin-overstap betrokken bij Red Bull: ‘Passieproject’
07 oktober 2024 15:00 - Nieuws