Formule 1-coureur Nico Hülkenberg heeft samen met zijn Porsche-teamgenoten Nick Tandy en Earl Bamber getriomfeerd bij zijn uitstapje naar de 24 Uur van Le Mans. De Porsche met nummer negentien klopte één van haar zusterauto’s en het vorig jaar nog winnende Audi.

De basis voor Porsche’s zege werd – na een spannende openingsfase, met de Porsche’s en Audi’s dicht bij elkaar in de buurt – gelegd gedurende de avonduren en vroege ochtend. Waar het gevecht aanvankelijk ging tussen de Audi met nummer zeven – van Marcel Fässler, Benoît Tréluyer en André Lotterer – Audi nummer negen en Porsche nummer zeventien van onder meer Mark Webber, daar nam Hülkenberg na negen uur rijden de leiding.

Hülkenberg, Tandy en Bamber hadden daarvoor al telkens op het vinkentouw gezeten, maar een safety car bracht de top vier vervolgens dicht bij elkaar en daar profiteerden ze van. Hülkenberg zette daarna in het donker, na acht uur racen, een belangrijke stap richting de zege nadat Webber een stop & go van een minuut moest inlossen omdat teamgenoot Brendon Hartley eerder met Porsche nummer zeventien had ingehaald onder geel.

Voor Audi waren Lotterer en Marco Bonamoni in de achtervolging, maar het trio met Porsche nummer negentien stampte ook flink door. Voor het trio van Bonamoni, René Rast en Filipe Albuquerque ging het later in de nacht verkeerd, want zij kregen problemen met hun hybride-systeem.

De andere Audi hield de Porsche van Hülkenberg, Tandy en Bamber op afstand in het vizier, maar het Porsche-drietal was scherp en controleerde haar voorsprong. Tussen uur uur vijftien en zestien ging het daarna mis voor de Audi met nummer zeven: zij verloren veel tijd in de pits nadat ze een stuk bodywork verloren, hetgeen gerepareerd moest worden. 

Audi vocht wel terug en de nummer zeven was daarna vaak de snelste auto op de baan. Het Audi-trio wist zelfs haar ronde achterstand goed te maken, maar verloor weer tijd door een drive through, verdere reparaties aan het bodywork en omdat de olie bijgevuld moest worden. Audi kon de Porsche’s daarna niet meer bedreigen, terwijl de Porsche met nummer negentien ook niet serieus onder druk werd gezet door de nummer zeventien.

Voor Porsche betekent dit nu haar eerste overall Le Mans-zege sinds 1998, terwijl Audi na vijf zeges op rij nu dus genoegen moet nemen met het brons. Audi legde overigens ook nog beslag op plek vier, met de derde Porsche daaracht op P5. De zesde plaats was voor Toyota, Het Japanse merk kwam simpelweg snelheid te kort en zag haar tweede auto achtste worden, achter de derde en laatste Audi.

Nissan, dat voor het eerst in jaren weer met een fabrieksteam meedeed, kwam net als in de kwalificatie niet in het stuk voor. Slechts een van de drie auto’s maakte de 24 uur vol, maar op dusdanige achterstand dat ze niet geklasseerd werden in de LMP1-klasse. De overige twee Nismo’s GT-R LMP1 haalden de finish niet.

De rest
De zege in de LMP2-klasse ging vrij eenvoudig naar KCMG, dat ook van pole was vertrokken, met coureurs Nicolas Lapierre, Matt Howson en Richard Bradley. De strijd om P2 was spannender en werd beslist in het voordeel van onder meer Mitch Evans en McLaren-testrijder Oliver Turvey met Jota, voor onder meer oud-GP2-coureur Sam Bird in de G-Drive Ligier. Chevrolet won in de GT-klasse.

Ho-Pin Tung finishte als negende in de LMP2-klasse, en negentiende overall, met zijn Morgan-Nissan van Pegasus Racing. Jeroen Bleekemolen haalde de finish niet, de Belg Laurens Vanthoor evenmin. Xavier Maassen wel, hij werd 37e algemeen – en negende in zijn klasse – in zijn Porsche 911.