Lotus heeft alvast een impressie vrijgegeven van hoe de E23 Hybrid eruit moet komen te zien. De gespleten neus is door de herziene reglementen, en tegenvallende prestaties van vorig jaar, definitief verleden tijd.

Volgens Lotus-ceo Matthew Carter luidt de E23 een nieuw tijdperk in voor Lotus. “Niet alleen omdat we zijn overgestapt op Mercedes-motoren, maar ook achter de schermen zijn we druk bezig geweest”, zegt hij. “Op alle fronten hebben we verbeteringen doorgevoerd en we zijn ervan overtuigd dat we daarmee ook op de baan een sprong voorwaarts kunnen laten zien. Het is tijd om de teleurstelling van afgelopen seizoen achter ons te laten en profijt te halen uit twaalf maanden hard werken door terug te keren aan de top van onze sport.”

Ook technisch directeur Nick Chester heeft daar alle vertrouwen in. “De E23 is een enorme stap vooruit voor ons”, zegt hij. “Het is geen geheim dat we vorig jaar veel problemen hadden, dus we hebben alles grondig herzien. We hebben veel progressie geboekt in de windtunnel. We verwachten komend seizoen dan ook veel betere resultaten.”

In 2014 scoorde Lotus slechts tien punten en daarmee eindigde het op de achtste plaats in het constructeurskampioenschap. Lotus heeft inmiddels afscheid genomen van motorleverancier Renault en koopt nu de krachtbronnen in bij Mercedes. “Hiermee menen we de meeste vooruitgang te kunnen boeken”, verklaart Chester. “Niet alleen qua vermogen, maar ook qua betrouwbaarheid.”

Een andere belangrijke aanpassing heeft betrekking op de ophanging. Lotus was een van de teams die veel voordeel haalden uit het FRIC-systeem, maar dat werd halverwege het seizoen verboden. Daarna moest de ophanging dus worden aangepast om aan de regels te voldoen. Nu is deze specifiek volgens de nieuwe reglementen ontwikkeld en hoeft er dus niet meer te worden geïmproviseerd.