Volgens Motorsport-Total is het Lotus F1 Team afgelopen november bijna in andere handen overgegaan, maar blies eigenaar Genii Capital de verkoop op het laatste moment af.

De Duitse publicatie schrijft op haar website dat het over informatie beschikt waaruit blijkt dat Lotus er financieel niet goed voor stond – en staat – en dat Genii Capital-kopstukken Gérard Lopez en Eric Lux daarom hadden besloten de renstal van de hand te doen.

“De verkoop van het team was begin november nagenoeg rond en de verkoopovereenkomst lag al klaar”, stelt Motorsport-Total, dat verder meldt dat de deal alleen nog niet was ondertekend omdat ‘enkele juridische details’ voor vertraging zorgden.

De kopers – die verder niet bij naam genoemd worden – en het verkopende Genii Capital werkten er achter de schermen aan om de plooien glad te strijken, maar op dat moment veranderde de hele zaak door wat zich ondertussen op het circuit afspeelde.

Kimi Räikkönen slaagde er namelijk in de Grand Prix van Abu Dhabi te winnen, met als gevolg dat Lopez en Lux de marktwaarde van het team omhoog zagen gaan en boven de met hun koper afgesproken som zagen uitkomen.

Lopez en Lux zouden daarom nieuwe voorwaarden aan de geïnteresseerde partij hebben voorgelegd, waarna de potentiële kopers na enig verder onderhandelen vervolgens hun interesse in het team uit Enstone verloren en de deal begin december uit elkaar viel.

De berichtgeving van Motorsport-Total staat in sterk contrast met uitspraken die Lopez afgelopen week tegenover de Gazzetta dello Sport heeft gedaan. De Lotus F1-eigenaar verklaarde tegenover de Italiaanse sportkrant namelijk dat hij niet van zins is de renstal te verkopen, al gaf hij daarbij wel toe bereid te zijn ‘een deel van de aandelen van de hand te doen als zich een investeerder aandient’.

Lopez voegde daar nog aan toe dat de financiële positie van Lotus zeer sterk is. “We worden namelijk gesponsord door onder meer Microsoft, Unilever en Coca Cola”, sprak de Luxemburger, waarbij hij de onlangs verworven sponsor Honeywell – die volgend jaar naar verluidt ongeveer twintig miljoen euro gaat bijdragen – nog achterwege liet.

Ook deze beweringen van Lopez worden zoals gezegd in twijfel getrokken door Motorsport-Total, dat aanvoert dat uit dezelfde eerder genoemde ‘verkregen informatie’ blijkt dat het team een schuldenlast van ongeveer tachtig miljoen euro heeft en – zelfs met nieuwe sponsoren als Honeywell en Coca Cola meegerekend – tegen een begrotingstekort van zo’n dertig miljoen euro aankijkt voor 2013.