Lotus denkt in Hongarije iets dichter bij het middenveld te kunnen komen dan in de voorgaande races, omdat het circuit goed bij de T128 past en iedereen op de Hungaroring sowieso dichter bij elkaar zit.

Omdat de Hungaroring een bochtig en krappe baan is, heeft deze volgens Jarno Trulli wel wat weg van Monaco. “Daarom denk ik ook dat we er redelijk competitief kunnen zijn”, zegt de Italiaan die – nadat hij zijn racestoeltje in Duitsland aan Karun Chandhok moest afstaan – nu weer terugkeert achter het stuur van zijn eigen bolide.

De ervaren Trulli kijkt er naar uit weer aan de slag te gaan. “Natuurlijk ben ik er blij mee dat ik weer in de auto zit”, benadrukt hij. “Ik heb er zin in en vind racen op de Hungaroring sowieso altijd leuk, want het is een zeer uitdagend circuit.”

Goed nieuws voor Trulli is dat er een nieuw stuurbekrachtigings-systeem op zijn auto geïnstalleerd heeft. Trulli kon niet met het oude systeem over weg en zijn prestaties leden daaronder, maar teambaas Tony Fernandes denkt dat het nu opgelost moet zijn: “Dit wordt zijn eerste kans om het nieuwe systeem uit te proberen. We verwachten er geen wonderen van, aangezien het een relatief klein onderdeel is, maar het is essentieel voor Jarno omdat het hem de feedback moet geven die van de auto verlangt.”

Trulli’s teamgenoot Heikki Kovalainen laat in zijn vooruitblik weten dat hij een goed weekend verwacht. “Gezien de eigenschappen van de Hungaroring, denk ik dat we wat dichter bij de jongens uit het middenveld kunnen komen.”

“Als we de banden goed aan de praat krijgen en het slim spelen qua strategie, kan de zaterdagmiddag bovendien interessant voor ons worden”, vervolgt Kovalainen, voor wie het een soort thuiswedstrijd is: “Er zijn altijd veel Finse fans in Hongarije, dus ik kan er altijd op een warm onthaal en veel steun rekenen”, zegt de coureur die de Grand Prix in 2008 wist te winnen en zo zijn tot op heden enige zege boekte.

Technisch directeur Mike Gascoyne onderschijft tenslotte dat Lotus komend weekend dichterbij het middenveld kan komen. “Ik denk dat er minder onderling verschil zal zijn tussen de teams, hetgeen natuurlijk in ons voordeel kan zijn. We mikken voor zaterdag dan ook op Q2, terwijl we zondag gewoon onze eigen race moeten rijden en op onze racesnelheid zullen vertrouwen.”