Paddy Lowe, de technische chef van Mercedes, zou deel uitmaken van Mercedes’ deal om Valtteri Bottas over te nemen van Williams. Lowe zou daarbij eerder naar Williams kunnen overstappen.

Dat bericht het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport. Volgens de Duitse publicatie loopt het contract tussen Lowe en Mercedes in mei van dit jaar af en wordt nu besproken of de door Williams begeerde Lowe eventueel eerder naar dat team zou kunnen overstappen als onderdeel van de Bottas-deal.

Lowe wordt al langer met een switch naar Williams in verband gebracht. Hij zou meer willen dan alleen een technische hoofdrol, zoals hij die momenteel bij Mercedes speelt. Met Toto Wolff in functie als teambaas en motorsportchef van Mercedes, is daar voor Lowe echter geen uitzicht op een positie als teambaas.

Bij Williams zou een dergelijke rol wel beschikbaar zijn voor Lowe, waarbij Claire Williams – momenteel in essentie de teambaas van de formatie uit Grove, al is ze officieel adjunct-teambaas – dan de rol van president van het team over zou nemen van haar vader Frank Williams.

Volgens Auto, Motor und Sport zou Lowe, mocht het van een akkoord komen, voor de kortere termijn tevens de functie van technisch directeur bij Williams op zich nemen. Die positie is immers vacant sinds Pat Symonds het team heeft verlaten. Voor de langere termijn zou het team dan Toro Rosso’s James Key voor die rol willen strikken.

Vlnr: de bij Mercedes-vertrokken Rosberg, de mogelijk vertrekkende Lowe, Hamilton, die ook in 2017 voor Mercedes rijdt, en Bottas, zijn vermoedelijke teamgenoot.

Bottas
Mercedes zou verder enigszins de tijd nemen in de onderhandelingen over Bottas, omdat het nog zo’n anderhalve maand duurt voor de wintertests beginnen. In de gesprekken over een afkoopsom zou Mercedes Williams daarbij verder duidelijk hebben gemaakt dat het niet zomaar bereid is elke prijs te betalen voor de Finse coureur.

Mika Häkkinen, de ex-wereldkampioen die deel uitmaakt van Bottas’ management, heeft tegenover het Finse MTV bevestigd dat er onderhandelingen lopen met Mercedes. “We moeten maar zien hoe het uitpakt”, houdt hij zich verder op de vlakte, al is het volgens hem ‘voor een coureur wel een geweldige situatie om in te zitten’.

“Het is namelijk altijd goed om gewild te zijn.” Over een deadline wil Häkkinen zich verder niet uitlaten, maar hij verwacht ogenschijnlijk eerder vroeger dan later duidelijkheid. “Er is niet zo heel veel tijd meer voor de tests beginnen en ik neem aan dat we het ruim op tijd daarvoor zullen weten.”

Häkkinen heeft zijn eigen geschiedenis achter het stuur van een ‘Silberpfeil’. Toen Mercedes nauw met McLaren samenwerkte, werd hij in 1998 en 1999 wereldkampioen.